Kopplingsfråga (Bild)

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1 -98
Hej!
Håller på att fixa min koppling på min R1 -98
Den innersta lamellen har ett hack som inte ser ut som en skada, vad har detta för funktion???
En till fråga är, spelar det någon roll vilken ordning lamellerna är i?

edit:
En ny fråga lite längre ned ang. kopplingsfjädern

Bifogat

• IMG_0006liten.JPG
    IMG_0006liten.JPG
    131.3 KB · Visningar: 213
Last edited:
För modligen ett hjälpmedel vid datoriserad övervakning av tillverkningsprocessen i fabrik. Lamellerna som sitta i den ordning de togs ut. Har du blandat ihop dem... ska den behandlas som en ny koppling och köras in ca 10 timmar, dvs inga fullgasrepor och flitigt användande av kopplingen när du kör iväg på ettan. Ordningen finner du manalen.

hmm okey, i manualen jag har, den samma som ligger på internet så gör de ingen skillnad mellan lamerllerna, bara mellan lamellen som ligger längst in för den har en annan innerdiameter. Så jag antar att det inte spelar någon roll hur man sätter dem om man glömt vilken ordning de var i om man bara tar det lugnt i början

hmm okey, i manualen jag har, den samma som ligger på internet så gör de ingen skillnad mellan lamerllerna, bara mellan lamellen som ligger längst in för den har en annan innerdiameter. Så jag antar att det inte spelar någon roll hur man sätter dem om man glömt vilken ordning de var i om man bara tar det lugnt i början

Även den innersta kan bytas mot en likadan som de yttre om man haft
problem med att den slirar.
Den inre är till för mjukare starter.
Det funkar alldeles utmärkt att starta med en av de yttre där inne:)

Okey, där ser man.
Väntar på att få min låsbricka sen får jag se om det blir himmel eller pankaka

Ny fråga:

Nu har jag petat ihop allt, men kopplingsfjädern drar så svagt att handtaget inte dras tillbax. Kan det bero på att jag dragit åt skruvarna som håller i fjäderplattan för hårt elller har jag dragit dem för löst eller är fjäderplattan dålig. Har använt en momentdragare för att dra skruvarna så det borde vara dragna med ca 0,8mkg

Har följt verkstadshandboken som ligger på internet till punkt och pricka.

Om jag försöker koppla så frilägger inte kopplingen, kan det vara något generalfel elelr är det bara så när den är nyihopplockad och inte startad?

Bifogat

• kopplingsfjäder.JPG
    kopplingsfjäder.JPG
    77.9 KB · Visningar: 93
handtaget inte dras tillbax.
Om jag försöker koppla så frilägger inte kopplingen,

Med risk för att jag kanske missuppfattar det du skriver, men har du kollat det enklaste alternativet, kopplingsvajern?

handtaget inte dras tillbax.
Om jag försöker koppla så frilägger inte kopplingen,

Med risk för att jag kanske missuppfattar det du skriver, men har du kollat det enklaste alternativet, kopplingsvajern?

Vajern är okey och löper fint

Jag är nu rätt säker på att själva kopplingen är monterad korrekt, det är bara det att det är för hög friktion mellan lamellerna och friktionsplatterna då motorn inte smörjt dem, eller är jag helt ute och cyklar?

Du har monterat diafragmafjädern "3" åt fel håll.

Kan inte vad grejerna heter, men är det den platten jag färgat på bilden du menar?
Monterade den så den är konvex från motorn sett, om du förstår hur jag menar.

Grejen är den att det var inte jag som demonterade kopplingen, utan jag köpte hojen med isärplockad koppling, så jag vet inte hur det ska se ut förutom det som står i verkstadshandboken

Bifogat

• kopplingsfjäder.JPG
    kopplingsfjäder.JPG
    78.3 KB · Visningar: 60
Last edited:
Jag antar att diafragmafjädern, även kallad solfjäder? ska sitta så att ytterkanten ligger mot själva kopplingen, men nu kommer nästa problem.

När jag monterat kåpan och fått pushlevelaxeln att kugga i push rodden så fungerar det ändå inte. Jag kan vrida på axeln och jag ser genom oljehålet att den rör på push rodden, men när man roterat så pass mycket att den ska börja dra i solfjädern så tar det stopp.

Ska det kunna vara möjligt att rotera axeln med bara handen utan att montera fast vajern på den?

Har inte prövat montera vajern och dra med handtaget längre än dit det tar stopp.

Bifogat

• clutch2.JPG
    clutch2.JPG
    62.2 KB · Visningar: 54
Har löst problemet, det var bara så att jag var tvugen att spänna allt lite extra. Så nu funkar det :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg