Kopplingscentrum, med avdragen bult.

shiven

SHBlåbär
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 SRAD
Tjena alla. Jag byte lameller och mellanskivor på min 450 HM motard igår. Allt går hur bra som helst, drar bultarna till kopplingsfjädrarna till det tryck som rekommenderas i manualen. Trycker sedan in kopplingshandtaget och ser att tryckplattan stiger, allt ser bra ut och känns bra. Provar ett par gånger till och helt plötsligt flyger en av fjädrarna upp i taket. :crash
Jag inser nu att jag kanske skulle byt bultarna också, eftersom dem inte är så dyra... Jag/elementen har antagligen försvagat dem.
Jag hade tänkt byta hela kopplingscentrumet eftersom jag känner att det är ett sånt jävla projekt att borra osv. :gnissla

Frågan är nu bara om jag fortfarande kan köra med motarden tills jag får kopplingscentrumet i brevlådan? Vet att det finns många som kör olika fjädrar med olika styrkor eller olika tryckmoment på bultarna för att göra kopplingen hårdare eller mjukare. Jag har 6st bultar ovanpå tryckplattan till kopplingsfjädrarna och jag tog bort bulten på motsvarande sida av kopplingscentrumet. tryckplattan och lameller lyfter och rör sig som det ska, bara att kopplingen känns lite mjukare. Det sitter kvar 4 bultar med fjädrar jämnt utsprida över tryckplattan.

Min fråga är nu bara, kommer eller kan cykeln ta skada om jag kör med den i det här skicket, eller är det ingen fara? Borde väl vara samma effekt som att köra med 4 hårdare fjädrar och 2 mjukare?

/tack på förhand för alla svar, erat SH blåbär, shiven :3freak
 
Last edited:
Sitter det jämnt fördelat så bör det gå.
Du kan ju försöka köra lite lugnare tillsvdu fått i dem riktiga prylarna igen....
 
Sitter det jämnt fördelat så bör det gå.
Du kan ju försöka köra lite lugnare tillsvdu fått i dem riktiga prylarna igen....

Jo bultarna sitter jämnt fördelade i nuläget. Finns ju eftermarknads produkter som inte använder sig av 6 utan 4 osv, det borde väl vara tillräckligt med logik för att förstärka denna teori?:confused:
 
Last edited:
Jo bultarna sitter jämnt fördelade i nuläget. Finns ju eftermarknads produkter som inte använder sig av 6 utan 4 osv, det borde väl vara tillräckligt med logik för att förstärka denna teori?:confused:
Det finns centrum som har 1 fjäder också men då är den ju dimensionerad därefter. Det kommer med stor sannolikhet att slira om du kör med bara 4av 6 fjädrar.
 
Det finns centrum som har 1 fjäder också men då är den ju dimensionerad därefter. Det kommer med stor sannolikhet att slira om du kör med bara 4av 6 fjädrar.

Jo men det skulle ju inte vara något problem, bara vänta på reservdelarna om så vore laget. Borde inte ha några större konsekvenser än att kopplingen slirar, om jag provar? Skulle ju sparka mig själv om kopplingskorgen eller kugget till växellådan åker på sig en kyss och problemet blir ett par tussar dyrare. :hihi
 
Jo men det skulle ju inte vara något problem, bara vänta på reservdelarna om så vore laget. Borde inte ha några större konsekvenser än att kopplingen slirar, om jag provar? Skulle ju sparka mig själv om kopplingskorgen eller kugget till växellådan åker på sig en kyss och problemet blir ett par tussar dyrare. :hihi

Är det inte smartast att bara vänta med att köra tills reservdelarna kommer? Lär ju inte ta månadsvis innan dom kommer menar jag så kanske klokt att vänta :7peta
 
Dessutom jäkligt trist att köra, så fort det ska ta fart så slirar kopplingen istället...:död
 
Har inte koll på hur mycket varvtalet växlas ner- dvs vilket varvtal du har på kopplingen men jag förmodar att du får hyfsad obalans på kopplingen.
 
Om 2 bult går tvärs av, hur mår dom andra då? Jag hade väntat tills jag fått fräscha grejer i korgen..
 
Tackar för alla svar, jag är inte säker på att jag ska prova att rida cykeln innan jag åtgärdat kopplingen. Kommer med en update hur det har gått. Så fort jag får in de nya sakerna!:hej
 
Jo men det skulle ju inte vara något problem, bara vänta på reservdelarna om så vore laget. Borde inte ha några större konsekvenser än att kopplingen slirar, om jag provar? Skulle ju sparka mig själv om kopplingskorgen eller kugget till växellådan åker på sig en kyss och problemet blir ett par tussar dyrare. :hihi
Kopplingen på en mc brukar inte klara av så värst mycket slirande förens lamellerna har gjort sitt. Och att då sticka ut och köra med en hoj som har nya lameller och en koppling som med stor sannolikhet kommer att slira är som att kasta en tusenlapp på brasan.

Med två av sex fjädrar borta så har du bara två tredjedelar av trycket du hade med alla sex fjädrarna. Jag tror inte kopplingen är dimensionerad så att den fungerar lika bra med 67% av trycket som med 100%. Dessutom är det en sån sak att det kommer nog inte slira på låga varvtal, då motorn utvecklar lite effekt. Utan det är när varvtalen stiger och kopplingen påfrestas hårt som det kommer börja slira.
 
Allt är löst nu, här kommer en update:

Jag körde lite gran med cykeln med endast 4 kopplingsfjädrar på tryckplattan. Endast korta distanser så som till jobbet osv. Höll mig i de låga varvtalen och det funkade. Fick hem det nya kopplingscentrumet, beställde även ett gäng nya bultar, vilket jag skulle gjort från början.:rolleyes:
Jaja korkad och blåbär som man är så har man lärt sig det med nu!:D

Tackar alla för hjälpsamma svar, ett tips till folk som ramlar in i tråden som ska byta kopplingscentrum:
Köp ett special verktyg som håller i kopplingscentrumet. För att använda polygrip var väldigt bökigt, inte att rekommendera.:7peta NU KÖR VI!!!11one:yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top