Kopplingsbyte

cbxkillen

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Hoj
honda cb650sc-1982
Hej!
Ska byta koppling nästa helg på hojen och min fråga är. Hur invecklat är det? Är det bara att skruva av skruvarna med fjädrarna och dra ut alla lameller och sen sätta i dom nya i samma följd som dom gamla och sen spänna skruvarna igen med nya fjädrar. Finns det nåt man ska göra med dom nya lamellerna innan man monterar dom? Och hur ska kopplingshandtaget ta långt ut eller långt in idag tar den långt ut.

Mvh
Micke

Försök hitta en verkstadshandbok om du inte har det.
Där står vilket moment bultarna ska dras med och om där är något speciellt att tänka på.

Lamellerna ska oftast ligga i olja en tid innan men det borde också stå i boken eller på förpackningen med lameller.

[Behöver man tömma ut all olja eller man kan låta den vara kvar om man sätter den på sidostödet?

Tömma ut all olja:)

[Behöver man tömma ut all olja eller man kan låta den vara kvar om man sätter den på sidostödet?

Jag håller på byter lameller på min zxr och oljan töms automatisk när du tar bort kopplingskåpan är det ny och dyr olja kan du väl återanvända den.
lamellerna skall läggas i oljan minst en dag innan man monterar de.... jag ska dra bultarna med 10nm det brukar va det vanliga..... sen ut och köra in lamellerna.. en stund växla mjuk och fin ..... klart...

[Ja det var ju typiskt har precis hällt i ny olja. Menmen man får väl köpa ny olja, vet ju aldrig vad det finns för skit i den gamle. Ja jag hoppas att det är så enkelt som du säger ska byta nu till helgen.

[Ja det var ju typiskt har precis hällt i ny olja. Menmen man får väl köpa ny olja, vet ju aldrig vad det finns för skit i den gamle. Ja jag hoppas att det är så enkelt som du säger ska byta nu till helgen.

Gå in på youtube och sök på bike clutch det finns en hel del klipp på hur man går tillväga. det är samma princip på de flesta hojar med våtkoppling..

http://www.youtube.com/watch?v=Rdt-r5J2BbU&feature=related

så går det till men han har plockat ut hela kopplingskorgen det ska du inte göra bara lossa bultarna ta bort kopplinngskåpan ta ut alla ringar in med nya i samma ordning och väloljade... etc följ klippet från 40 sek och framåt...han håller på med en suzuki .. men det är samma princip.
det kommer att gå bra...våga..... annars hör av dig...

Last edited:
Jag håller på byter lameller på min zxr och oljan töms automatisk när du tar bort kopplingskåpan är det ny och dyr olja kan du väl återanvända den.
lamellerna skall läggas i oljan minst en dag innan man monterar de.... jag ska dra bultarna med 10nm det brukar va det vanliga..... sen ut och köra in lamellerna.. en stund växla mjuk och fin ..... klart...

Det räcker att doppa lamellerna i olja. Dom behöver inte ligga ett dygn.

Back