Kopplingsbyte r1

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Var ute igår och körde lite, hade legat på ett tag sen börja jag slå av på tempot då small kedjan av slog sönder lite på baken lite märke på benet och så, satt ialf kvar på hojen.
Nu till problemet kopplingen har slirat lite när jag böt olja när den är kall,ljummen. När kedjefan gick åt skogen så gick den in i motorkåpan, sprack inte så mycket men ett litet hål in där. Så måste ur med hela kopplingen rengöra sen svetsa skiten, hörde att kemisk metall är värdelöst när det är lite värme skillnader och inte skulle hålla. Sen i med nya lameller och fjädrar.

Finns det någon firma/privat person som kan lösa detta i närheten av Örebro helst igår?

Svetsningen kan jag lösa själv om det skulle behövas.

Om du kan svetsa själv vad ska du då ha hjälp med? :va

Var ute igår och körde lite, hade legat på ett tag sen börja jag slå av på tempot då small kedjan av slog sönder lite på baken lite märke på benet och så, satt ialf kvar på hojen.
Nu till problemet kopplingen har slirat lite när jag böt olja när den är kall,ljummen. När kedjefan gick åt skogen så gick den in i motorkåpan, sprack inte så mycket men ett litet hål in där. Så måste ur med hela kopplingen rengöra sen svetsa skiten, hörde att kemisk metall är värdelöst när det är lite värme skillnader och inte skulle hålla. Sen i med nya lameller och fjädrar.

Finns det någon firma/privat person som kan lösa detta i närheten av Örebro helst igår?

Nytt kopplingspaket med fjädrar & lameller får du beställa hem. Kostar ca 1.500:- Är kopplingskorgen trasig så får du räkna med en tusenlapp till.

2857302 Om du kan svetsa själv vad ska du då ha hjälp med? :va
Litar inte riktigt på mina mekkunskaper att demontera och montera ihop kopplingen, lika bra att låta någon som vill tjäna en hacka göra det. Du kanske har lust att dryga ut hojkassan?

2857311 Nytt kopplingspaket med fjädrar & lameller får du beställa hem. Kostar ca 1.500:- Är kopplingskorgen trasig så får du räkna med en tusenlapp till.
Tänkte ringa och beställa lameller och så från www.bikeshop.se. så behöver hjälp med byte som sagt.

Last edited:
Hur f-n kunde kedjan hoppa runt hela motorn och slå sönder kopplingskåpan? Det är ju inte på samma sida. :va

2857401 Hur f-n kunde kedjan hoppa runt hela motorn och slå sönder kopplingskåpan? Det är ju inte på samma sida. :va
Är jag så j*vla dum. sitter inte det precis framför främre drevet? Ja ni ser varför jag inte gör jobbet själv, vad sitter framför främre drevet då?

Bifogat

• 9873723028.jpg
    9873723028.jpg
    12.3 KB · Visningar: 131
Last edited:
Som jag trodde först då, men hur mycket har man slagit sönder om det är olja i generatorn?

Är inte motorn helt paj, så måste ändå kopplingen ses över.

Har kikat lite trådar om detta tidigare och då har folk skriit att det kan vara lite olja i generatorn. Du ser väl om det är hål å så i blocket så det kommit in från annat håll...

Det är alltid olja lite olja i generatorn...kommer mer om du skruvar ur bulten till svänghjulet. Det är bara att skruva av generator kåpan och kolla vad som tagit skada, har du fått en spricka i blocket är det bara att beklaga och bita i hop och skaffa nytt block, tvivlar på att det går att svetsa.

Det är alltid olja lite olja i generatorn...kommer mer om du skruvar ur bulten till svänghjulet. Det är bara att skruva av generator kåpan och kolla vad som tagit skada, har du fått en spricka i blocket är det bara att beklaga och bita i hop och skaffa nytt block, tvivlar på att det går att svetsa.

Det går att laga med keramisk metall. Gör rent ordentligt bara.

Imorgon åker jag till garaget med en dremmel i handen och en liten damsugare i andra. Ska kapa ut litet fönster så jag kan se in till veven, man kanske har tur att den har klarat sig. Sen iväg med den till svetsning på med ny kedja.

Finns det någon firma i Örebro som kan spola ur motorn med olja? Annars får man åka till biltema och handla några liter. Återkommer med bilder.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025