Kopplingsbyte, GSXR600

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om någon vänlig själ ger sig in på att försöka förklara detta så får ni stå ut med en del urkorkade följdfrågor... :)
Är det någon som har koll på hur man ska få loss grejen av järn (!) - som är markerad med röd cirkel - som sitter framför lamellerna som syns när man tagit bort ytterkåpan? Den ser ungefär ut som på bilden nedan (hittade ingen exakt).

Jag tror att vi bara fick bort kåpan (jag pillade med annat på andra sidan vid tillfället för demontering) och sen som en "spännring" och därefter försökte skruva loss den där grejen av järn (med en bult som sitter där det röda krysset är). Den satt dock som gjuten och vi fick inte loss den.

EDIT:
Kikare uthyres så ni kan se på bilden... :gnissla

Hur komma vidare?

Bifogat

• koppling1.1.JPG
    koppling1.1.JPG
    114.7 KB · Visningar: 150
Alfred Nobel uppfann lösningen för länge sedan !!! :fatta!

Ring mig genast, jag blir nervös när du har verktyg nära din hoj !!!! :gnissla

Har lite svårt att förstå vad du menar (för övrigt blir det väl lättare om du har en bild på hojen det ska mekas med :7peta) men jag antar att det är tryckplattan du vill ha bort? Den som klämmer ihop hela kopplingspaketet alltså. Den borde sitta med fyra till sex skruvar i försänkta hål i själva tryckplattan. Dessa skruvar håller alltså kopplingsfjädrarna.

Centrumbulten ska du bara lossa om du vill ta av kopplingskorg/nav men för det lär du nog behöva en avdragare också. Har svårt att tänka mig att kopplingskorgen skulle vara av järn dock.... :rolleyes:

Coola Ola skrev:
Har lite svårt att förstå vad du menar (för övrigt blir det väl lättare om du har en bild på hojen det ska mekas med :7peta) men jag antar att det är tryckplattan du vill ha bort? Den som klämmer ihop hela kopplingspaketet alltså. Den borde sitta med fyra till sex skruvar i försänkta hål i själva tryckplattan. Dessa skruvar håller alltså kopplingsfjädrarna.

Centrumbulten ska du bara lossa om du vill ta av kopplingskorg/nav men för det lär du nog behöva en avdragare också. Har svårt att tänka mig att kopplingskorgen skulle vara av järn dock.... :rolleyes:

Kopplingsfjädern är en "solfjäder" på denna hoj liksom R1 mfl. dvs inte 4-6st spiralfjädrar.

Kopplingen på bilden är från en Suzuki bandit! sk diaphragm spring.
Är det verkligen en sån på en gsxrR600a.

På banditen sitter det en invändig låsring framför den där metallgrejen som är en slags tryckplatta till kopplingen. Lyft bort plattan bakom den sedan sitter bricka "urtrampningslager" och tryckstång mm som skall bort samt muttern som dras med hela 150Nm dvs den sitter rätt bra.

Triggerhappy skrev:
Kopplingsfjädern är en "solfjäder" på denna hoj liksom R1 mfl. dvs inte 4-6st spiralfjädrar.

Ah, my bad. Tar tillbaka allt och påstår motsatsen.

Anders R skrev:
På banditen sitter det en invändig låsring framför den där metallgrejen som är en slags tryckplatta till kopplingen. Lyft bort plattan bakom den sedan sitter bricka "urtrampningslager" och tryckstång mm som skall bort samt muttern som dras med hela 150Nm dvs den sitter rätt bra.

Vad behöver man för verktyg för att reducera de 150nm då?

Återigen på banditen Special verktyg 09920-34820 Clutch Pressure plate holder eller motsvarande + en gammal eller ny styrkelyftare. Jag tror en mutterpicka kan funka bra det också. Anders Brink vet nog mer än mig i detta fallet så vänta till han ser tråden. Har du letat i

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72782&highlight=handbok

kolla den tråden och ladda ner lämplig handbok så kan du nog greja det.

Det löste sig ändå Anders, tack för hjälpen.
(Mutterdragare var ledordet)

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...