Kopplingsbyte Bandit 1200 -96

miniman

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Husaberg FE 400
Jag ska byta koppling i vinter då den slirar någon om man belastar max på de högre växlarna. Någon som har erfarenhet av dessa kopplingar. Allt ser helt ok ut när jag plockar ned den. Jag ska naturligtvis byta lameller men bör jag byta mellanskivorna med? Finns det hårdare fjädrar att köpa? Alla tips mottages tacksamt.

Vaddå "dyker upp snart", är jag SÅ jämra förutsägbar! ;-)

Först och främst, hade du inte tänkt lägga ned några pengar på att uppgradera till en gsxr-koppling... sluta kör med syntetolja och installera Barnett-fjädrar. Kör endast på Castrol GP20W50 eller Unocal's 76 20W50 olja.

Banditens originalkoppling är ett dåligt skämt. Men, med Barnett-fjädrar och olja som kopplingen blir glad av - då klarar den upp till 220 hästar på bakhjulet.

Kolla så att du inte har kört sönder kopplingen, dvs kolla så att dina lameller är raka. Att ståplamellerna är blånerade gör ingenting, huvudsaken dom inte har slagit sig.

Notera, när du skruvar i kopplingen... kasta bort de tre små M3-skruvarna. De gör ingen som helst nytta där, förrut hos Suzuki vid fabriksmonteringen då det går lite fortare för Suzuki att montera lamellpaketet.

<edit>Sök på GOOGLE efter "Suzuki Bandit FAQ", där finns det bra och matnyttig info om Banditen</edit>

Last edited:
Tack för råden :bow . Nu ska jag jaga rätt på någon som säljer Barnettfjädrar. Hoppas det inte redan sitter några tillbehörsfjädrar i den. De fjädrar som sitter där är olikfärgade. Den yttre är lite gulaktig i färgen, har glömt vad den behandlingen heter. Metallamellerna är helt fina, inte ens blåa. Jag har 121 hästar på slangen enligt bromsbänken så det ska väl räcka med nya lameller och fjädrar antar jag. Jag ägnar mig inte heller åt rödljusracing i någon större utsträckning längre ( ja man lugnar ner sig när man blir äldre!) Tack för tipset om dom j*v*la småskruvarna! Hade samma tanke men det känns lugnare med någon som gjort det. Det gör dock lite ont att välja en "sämre" olja än jag brukar köra på. Jag har dock ingen aning om vad det var för olja i hojen nu då jag inte bytt sedan jag köpte den.

Då har du redan en Barnett-fjäder installerad och din koppling ska hålla för minst 170 hästar på bakhjulet med rätt olja i motorn. Förmodligen är din koppling lite sliten. Montera en extra stållamell (två stållameller på varandra) längst in så tar dom upp slacket som blir med tiden då fiberlamellerna slits. Nu håller kopplingen lika länge som en ny gör.

Vill du ha en begagnad (fast okej) stållamell av mig, skicka ett frankerat svarskuvert så får du den gratis. Anders Brink, N.Stiftelsev.12, 81040 Hedesunda

Jag bockar och bugar :tummenupp . Hur skulle jag kunna motstå ett så generöst erbjudande? Kuvertet kommer. Jag byter dock lameller ändå och häller i mineralolja så jag är säker på att det funkar till våren.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP