Kopplingsbeskymmer KTM 660

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
KTM 660 SMC -05
Har problem med att kopplingen tappar trycket och slutar fungera när jag kör på 3an - 5ans vxl i hastigheter över ca 70km/h.

Så jag lämnade in hojen för felsökning och dom hittade inget fel, allt såg skit bra ut men jag hade ett pytte-pytte litet glapp i kopplingskorgen så dom spände fast den så att glappet försvann och problemet försvann helt i ca 1 dag :/ nu är felet tillbaka så jag funderar på om det kan vara så att kopplingskorgen behöver bytas ut helt?

vad kostar en kopplingskorg och klarar en novismeck att byta ut den själv? tänkte att jag skulle försöka lära mig mecka själv istället för att lämna in och bli ruinerad på pengar.

Hojen är en 660SMC ifrån 2005

Tack på förhand :)

Jag skulle nog vänta med att peta i kopplingskorgen då jag inte riktigt ser sambandet.

Hydraulkopplingen på KTM är lite mystisk och jag har haft liknande symptom som dig men inte så illa att kopplingen inte alls fungerar. Börja med att byta olja i kopplingen och lufta ordentligt underifrån med spruta och slang. Fjädringsoljan till Citroën funkar fint om du är snål. Om det inte löser problemet skulle jag lufta minst en gång till, sedan se över huvud och slavcylinder och sedan lufta en gång till.

Därefter är det dags att rota i lite mer exotiska felkällor.

Som du säkert förstått nu spökar det ganska mycket med luft i systemet.

Klassiskt fel på 660 med hydraulisk koppling, min blev likadan för 1 vecka sedan. Bytte slavcylindern, köpte förstärkt från Tyskland nu fungerar den fin fint! http://sigutech.com/ inte lönt att köra på orginal kostar typ 100kr mindre och är kass..

Last edited:
Nu vet jag inte om detta kan ge ett sådant symtom, men så här såg "stopplattan" till kopplingslagret ut på en 625 jag klöv och jag vill minnas att det var ett ganska vanligt fel.

Bifogat

• SAM_0805.jpg
    SAM_0805.jpg
    231.5 KB · Visningar: 109
Nu vet jag inte om detta kan ge ett sådant symtom, men så här såg "stopplattan" till kopplingslagret ut på en 625 jag klöv och jag vill minnas att det var ett ganska vanligt fel.

Ja men då brukar det oftast vara att kopplingen tar olika för var gång du kopplar i princip, trodde också att jag hade samma problem. Men Prövade med slaven, tydde mer på det och han har samma symptom som jag hade högre växlar & högre varv så sjönk kopplingshandtaget ihop

Hade samma problem på en 660 jag köpte ny för många år sedan. Den blev stulen innan jag hittade vad det berodde på.
Har för mig att det snackades om otillräcklig vevhusventilation...att det byggdes upp tryck i vevhuset vid högre varvtal.
Kolla så att anslutningen av vevhusventen in i luftburken ser ok ut. Koppla bort slangen och kolla om kopplingen blir bättre som ett test.
Kan vara hålet i anslutninen till lufburken som var för litet eller något sånt.

Kopplingskorg skall du inte byta den kan man nästan inte ha sönder på en LC4. Börja med att lufta kopplingen och se till att allt löper lätt i mekanismen samt se till att din vevhusventillation inte är kinkad eller igensatt. Därefter är det tyvärr byte av slavcylinder som gäller.

Tack för tipsen! har varit borta på semester så har inte hunnit felsöka men jag ska gå igenom det ni föreslagit!

Boris JR: du verkar ha stenkoll på KTM motarder, vad ska jag ha för olja/vätska till kopplingen för bästa resultat? Har googlat men vissa säger bromsvätska och andra säger gaffelolja? Kanske bäst att köra det som står i manualen?

Tack för tipsen! har varit borta på semester så har inte hunnit felsöka men jag ska gå igenom det ni föreslagit!

Boris JR: du verkar ha stenkoll på KTM motarder, vad ska jag ha för olja/vätska till kopplingen för bästa resultat? Har googlat men vissa säger bromsvätska och andra säger gaffelolja? Kanske bäst att köra det som står i manualen?

Det som står på locket på behållaren. Du har magura där det står "use onli mineral oil" dvs du skall använda tunn gaffelolja, Citroen LHM vätska,babyolja eller någon annan tunnflytande petroleumbaserad olja.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla