Kopplingsbekymmer

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Bytte lameller i våras på min hoj. Kopplingen funkade bra efter bytet men efter några dagar på bana så började kopplingen strula. Verkar som lamellerna fastnar ihop när man stått still en stund i depån. Blir tvungen att ge ordentligt med gas när jag trycker i ettan, annars blir det tjuvstopp. Efter att lamellerna har lossnat funkar allt som det ska tills hojen fått stå still en stund igen då det är samma visa igen.
Vad kan detta bero på? :confused:

Klistrande lameller är vanligt. Testa ett annat oljemärke eller lev med det

Klistrande lameller är vanligt. Testa ett annat oljemärke eller lev med det

Ok, kör på SBK-racing nu får väl testa nån annan olja till våren. Tycker det är lite konstigt att problemet inte kom direkt efter kopplingsbytet utan jag han köra några bandagar innan kopplingsproblemet uppstod.

Ibland är stålskivorna lite fasade på ena sidan och lite skarpare på andra sidan. Det kan göra att de glider lättare åt ena hållet. Kan ju också bero på att lamellcentrum och/eller korgen är schletna.

Verkar det vara relaterat till motortempen eller antal gånger du tvingas koppla innan det blir bra?

Låter som lagom slött vinterpyssel :)

Jag hade liknande bekymmer när jag bytte till EBC lameller:mad:
Det vara bara att skrota dom och köpa nya original. Då funkade det utmärkt:tummenupp
Och "for the record" så kör jag alla mina hojar på SBK olja utan bekymmer.

Håller med att din beskrivning om att det inte inträffade direkt vid jya lameller eller oljebyte så är det trligare att det är en stålskiva sm är lite skev och därmed gör att det driver lite med kopplingen inne.

Se över skicket på mellanskivorna i kopplingen. Är dom kassa så är dom kassa, svårt att få dom att prestera 100% igen. Annars fel olja.

Se över skicket på mellanskivorna i kopplingen. Är dom kassa så är dom kassa, svårt att få dom att prestera 100% igen. Annars fel olja.

... Eller så är lamellkorgen sliten och behöver filas för att inte lamellerna ska "lagga fast" i korgen vid frikoppling. :)

Tills du kommit till rätta med problemet; starta med växel ilagd och indragen koppling (jucka gärna loss kopplingen innan du trycker på knappen också) - inte skoj för ettans klokopplingar att få den där smällen!

Last edited:
Tills du kommit till rätta med problemet; starta med växel ilagd och indragen koppling (jucka gärna loss kopplingen innan du trycker på knappen också) - inte skoj för ettans klokopplingar att få den där smällen!

Eller rulla lite när man petar i ettan. Kanske lättare sagt än gjort på sporthoj med lång etta iofs..

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back