Kopplings slir

Tobben

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Xr 600-00, , Monark blue figter -54
Har problem med en slirande koppling på en Dt 125 -85, och undrar hur man styvar till fjädrarna??
Ska kolla upp om det är fel olja först, sedan hörde jag att man kunde blästra skivorna mellan lamellerna för bättre bett!!

Gör som jag, köp starkare fjädrar (100:-) Och sen ca 2mm brickor som du spänner med. Funkar skitfint!
Om det andra är chysst alltså. Köp nya lameller annars kika på stålplattorna.

Bytte olja igår till en vanlig mineralolja 10/40, den blev genast mycket bättre, skulle kunna tro att första ägaren hadde en helsyntet olja för bil. Vart hittade du fjädrarna Nisse?? Och var det 100kr/st eller för alla?

har osckså lite slir problem.. är det mkt svårt att byta lammeler eller?? kan la inte va så mkt svårare än på moppen ycker man ju?? ,men ni har ju svar på allt ju.. jag har en rd -86:a

Tobben skrev:
Bytte olja igår till en vanlig mineralolja 10/40, den blev genast mycket bättre, skulle kunna tro att första ägaren hadde en helsyntet olja för bil. Vart hittade du fjädrarna Nisse?? Och var det 100kr/st eller för alla?
Kör på 10w30 så blir det ännu bättre. Japp tror det va 95:- för alla.

SmackMan skrev:
har osckså lite slir problem.. är det mkt svårt att byta lammeler eller?? kan la inte va så mkt svårare än på moppen ycker man ju?? ,men ni har ju svar på allt ju.. jag har en rd -86:a
Det är precis som på moppen, plättlätt. Ur med vatten och olja bara.

Tobben skrev:

Jag hade samma problem men min gamla yamaha XJ500.
Det hjälpte inte att byta olja utan man var tvungen att tvätta av syntet oljan från lammelerna först. Sprit är bra till det (också :D ).

Back