Kopplings ras

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Då vet vi vad som ger med sig först på en Bonneville, kopplingskorgen. Har en till men sen är det nog färdigkört för i år om jag inte kan laga den, finns nästan inga beg delar alls till dessa ny Bonnevillar och nytt vågar jag nog inte fråga på.
Alla tips om hur man får det att hålla är välkomna, mitt första försök blir att svetsa fjäderhållaren i drevet, men det är ju härdat så jag är inte säker på att det biter (om jag nu inte försvagar drevet) Borra i det kan man glöma :gnissla
basket.JPG

Sa inte jag till dej att kopplingen slirade :va Filmen blev bra. Jag mailar bilderna till dej :tummenupp

Ajajaj... gör nya distanser i stål och svetsa fast dem på stålplattan som ersättning för de avslagna dito av aluminium. Alu-svetsa sen ihop hålen som blev (fräs den plan och balansera - det är viktigt, dvs balansen) och montera genomgående M8 med hållfasthet "10.9". Gängar du distanserna bygger den ju inget på baksidan av plattan. Använder du grund skalle och försänker lite i alu-korgen bör den inte bygga allt för mycket utåt heller. Lås med Loctite.

Tackar,
Du tycker inte man kan skippa ryckutjämnaren? Då kan man ju fästa med lite fler bultar. Så har jag iaf gjort på en annan korg nu och om ett par timmar vet vi hur det gick :)

Du vill ha ryckutjämnaren kvar. 3 st M8-bultar håller väldigt bra, speciellt om du byter ut aluminium-distanserna mot ditto i stål.

Ok,
Då ska jag prova det.
Tack igen.

(blir nog ingen körning i dag, regnar ju!)

Utan ryckutjämnare så går allt sönder växellåda vevaxeldrev mm
många tror att den inte gör nån nytta när den ligger under full last
men en motor roterar inte med jämn hastighet hela varvet så ryckutjämnaren jobbar hela tiden faktiskt

Att bra exempel på detta va min gammla 740 volvo som blev lite våldtagen me diverse tyrbotrim

M90 låda skulle man ha sa alla men se de passade inge bra med alla olika svänghjul å kopplingslameller så det blev ofjädrad lamell och stumt svänghjul

Lät förjävla illa för de första men resulterade senare i att lamellen fastnade
uppe på bomarna i splinsen alltså ett halvsteg fel den juckade upp hålet tills den vreds förbi ( satans svårt å få isär)

Senare fick jag dit en fjädrad lamell å problemet va borta

Låter övertygande. Hade inget val i helgen så jag körde med min stumsvetsade korg. Bara 6 repor och inget ras vad jag märkte, men nu ska motorn rivas iaf.
Körde nytt pb igen, 6.49/183kmh (1.72 60'..) Sen provade jag lite mer boost i 3an och 4an, kopplings slir direkt men ändå 6.51s
Rätt nöjd även om jag åkte ut i första rundan (PSB). Nu ska jag bara få ordning på min 60 fötter (och förmodligen ladda mer så man få börja om igen :kocko )

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage