Kopplings problem???

Corp

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha R1 -99
Ok ska försöka förklara...

När jag drar iväg på 1an och ska koppla till 2an så rasslar det bara till, spelar ingen roll om jag kör i 45 eller 70 typ...
Så om jag drar på och vill peta i 2an så rasslas det och jag kanske försöker 2-3 gånger sedan ger jag upp och bromsar ner för att lungt försöka skicka i den, när det är lågt motorvarv...DOCK så blir man förbannad iblad och försöker tills det går och det låååter fan ett par gånger men tillslut så kommer den i. Detta sker aldrig från växlarna 2 > 3 > 4 >5 > 6.... utan bara från 1an till 2an...

Om jag sedan kommer vid en rondell och har 3an i och vill peta i 2an så kan det ibland rassla till och ibland inte, sedan 50 % av de gångerna så har jag ingen växel i, utan jag släpper upp kopplingen men ingen ting händer när jag gasar på igen. Dock så lyser inte neutral lampan fast det känns som det är i neutral läge...

Har haft bågen i en vecka nu och undrar vad det är som sker/har skett...
Någon vänlig själ som kan sätta sig in i detta och gräva lite i hjärn balken och komma på något bra svar?
 
Gissar att den gått ca 2360-3140 mil ???
Tror du den är snällt körd av en gammal dam till kyrkan på söndagar...?
Bra gisning är slitna ingreppsklackar på drevparet, eller ännu värre, rensat stora delar av 2 ans drev....tabort kopplingskåpan på h,sida. kolla så gott det går ner i tråget eller stoppa ner en teleskopmagnet å kolla hur mycket metalldelar du får upp.......
har fixat en sådan tyskimport hoj i vintra, riktigt snygg var den........NOT!
 
nån med r1 får svara asså :fyllisar

men i princip får du öppna hela motorn för att komma åt kuggarna, rätt mkt jobb. Finns tråd om just ditt problem där beskriver snubben med detaljerade foton hur han byter ut trasiga kuggar :tummenupp
men jag vet inte hur jag hittar den :\

Men jag hoppas att det är inte det problemet du har!!! :brinnerup

Edit: "ingreppsklackar" så var det ja det är dem som är paj nog
 
Corp skrev:
Ok ska försöka förklara...

När jag drar iväg på 1an och ska koppla till 2an så rasslar det bara till, spelar ingen roll om jag kör i 45 eller 70 typ...
Så om jag drar på och vill peta i 2an så rasslas det och jag kanske försöker 2-3 gånger sedan ger jag upp och bromsar ner för att lungt försöka skicka i den, när det är lågt motorvarv...DOCK så blir man förbannad iblad och försöker tills det går och det låååter fan ett par gånger men tillslut så kommer den i. Detta sker aldrig från växlarna 2 > 3 > 4 >5 > 6.... utan bara från 1an till 2an...

Om jag sedan kommer vid en rondell och har 3an i och vill peta i 2an så kan det ibland rassla till och ibland inte, sedan 50 % av de gångerna så har jag ingen växel i, utan jag släpper upp kopplingen men ingen ting händer när jag gasar på igen. Dock så lyser inte neutral lampan fast det känns som det är i neutral läge...

Har haft bågen i en vecka nu och undrar vad det är som sker/har skett...
Någon vänlig själ som kan sätta sig in i detta och gräva lite i hjärn balken och komma på något bra svar?

Hade ungefär samma symptom på min förra R6a. Lämnade in den på MC-Varuhuset. Visade sig vara en fjäder i växellådan som byttes. Fjädern gick på ca:200:-, men arbetet kostade :gnissla .
 
tassen skrev:
Gissar att den gått ca 2360-3140 mil ???
Tror du den är snällt körd av en gammal dam till kyrkan på söndagar...?
Bra gisning är slitna ingreppsklackar på drevparet, eller ännu värre, rensat stora delar av 2 ans drev....tabort kopplingskåpan på h,sida. kolla så gott det går ner i tråget eller stoppa ner en teleskopmagnet å kolla hur mycket metalldelar du får upp.......
har fixat en sådan tyskimport hoj i vintra, riktigt snygg var den........NOT!

Det är som sagt en R1 -99 som stannade på 1584 mil idag...
 
RoDe skrev:
Hade ungefär samma symptom på min förra R6a. Lämnade in den på MC-Varuhuset. Visade sig vara en fjäder i växellådan som byttes. Fjädern gick på ca:200:-, men arbetet kostade :gnissla .

Du menar fjädern som sitter på växelreglage gaffeln innanför kopplingskåpan på höger sida som tar 7 sekunder att sätta dit när kåpan är borta ??
 
tassen skrev:
Du menar fjädern som sitter på växelreglage gaffeln innanför kopplingskåpan på höger sida som tar 7 sekunder att sätta dit när kåpan är borta ??

Har du fler sprängskisser i huvudet :D :tummenupp .

Troligtvis den. Dom förklarade det hela lite snabbt bara. Fick pröjsa ca: 1500:- för det :mad: .
 
RoDe skrev:
Har du fler sprängskisser i huvudet :D :tummenupp .

Troligtvis den. Dom förklarade det hela lite snabbt bara. Fick pröjsa ca: 1500:- för det :mad: .
Sprängskiss var det,,,ja, det finns lite att ta av ... :D
Priset var ok om de fick göra allt jobb... :tummenupp
 
Om de var den fjärdern som vi tror här, så kostar den 15:- (kan vara 25:- oxå), iaf till R1an! ;))

RoDe skrev:
Har du fler sprängskisser i huvudet :D :tummenupp .

Troligtvis den. Dom förklarade det hela lite snabbt bara. Fick pröjsa ca: 1500:- för det :mad: .
 
campar skrev:
Om de var den fjärdern som vi tror här, så kostar den 15:- (kan vara 25:- oxå), iaf till R1an! ;))
Det är inte själva jobbet man betalar för.....det är kunskapen om vart man hittar felet, hur man lagar det och vem som gör det........ :tummenupp
 
tassen skrev:
Sprängskiss var det,,,ja, det finns lite att ta av ... :D
Priset var ok om de fick göra allt jobb... :tummenupp

Japp, Dom fick göra allt jobb. Men bra service får man av MC-Varuhuset. Fixar alltid hojen någon dag innan man har sin bokade tid :tummenupp .
 
campar skrev:
Om de var den fjärdern som vi tror här, så kostar den 15:- (kan vara 25:- oxå), iaf till R1an! ;))

Jo den fjädern kan det vara. Kommer inte exakt ihåg om det stog 20:- el. 200:- på kvittot.
 
tassen skrev:
Du menar fjädern som sitter på växelreglage gaffeln innanför kopplingskåpan på höger sida som tar 7 sekunder att sätta dit när kåpan är borta ??

Är det fjäder nr 8 ni menar?
vaxel.jpg
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top