kopplings/olje-problem cbr 900?

Ryii

ryii
Gick med
6 May 2003
Ort
Borås
Hoj
CBR 900 FIGHTER
Har precis införskaffat en cbr 900 -97..

Ägaren sa att kopplingen börjat slira sedan han bytte olja, har också hört att det lätt kan bli så vid användning av "fel" olja.

Funkar hur bra som helst när man kör igång på ettan, helt perfekt.
Men när man sedan kommer upp på varv så slirar den en del då och då.
Det är också omöjligt att koppla upp den på bakhjulet, det slirar även där.

Någon som har erfarenhet av detta?

Otroligt tacksam för svar.

MVH

Richard
 
Hade liknande problem med min CBR1000F när jag använde oljor från shell samt OKQ8, när jag gick över till Bel-Ray mineral olja försvann problemet iofs. så kollade jag över lameller samt stålplattorna i samband med oljebytet så att dom låg inom sina gränser (slitaget) samt att jag ruggade upp dem lite med smärgelduk, efter det har jag inte haft några problem.
 
Jag har exakt samma problem med min ZX9R och då har jag ändå en svindyr Motul olja i den. Så i mitt fall är lamellerna slut.
Jag sonika köpte nya lameller, stålskivor och kopplingsfjädrar. Liten kostnad och inte speciellt svårt att byta.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top