Kopplings fundering R1....

Larsson

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000-07
Jag har en fundering angående kopplingen på R1:an..... Den där lilla lamellen längst in med dom där "fjäderringarna"..... Vad har den för funktion? Tyckte jag läste någonstans att det var någon som hade problem med kopplingen och lämnade in till verkstad och dom hade ersatt den där lilla lamellen med en vanlig lamell istället.... Blir det bättre hugg då på nåt sätt eller??

Det är en "anti-judder mechanism", den ska förhindra att kopplingen blir huggande och svåranvänd. Jag bytte ut den innersta lamellen mot en vanlig och fick en mer "svårdoserad" koppling.

Mattias har RÄTT.
Det går utmärkt att ersätta den med en vanlig lamell, resultatet blir en koppling som inte alls är rolig i innerstad eller kökörning. Jobbig och framförallt hackig, den vill lixom tugga iväg typ istället för att slira mjukt.

/Nitrous

Mattias skrev:
Det är en "anti-judder mechanism", den ska förhindra att kopplingen blir huggande och svåranvänd. Jag bytte ut den innersta lamellen mot en vanlig och fick en mer "svårdoserad" koppling.

Finns det där saken på alla årsmodeller? Jag har en 00:a med en huggande koppling som jag tänkte fixa, och om det en speciell lamell som ska bytas är det ju dumt om jag köper vanliga lameller...

/geek

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck