Kopplingen tar så fort man ger gas?

Hakka

Sökande
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Den e blå
Hejsan.

Hojen har stått stilla nu under vintern. Plockade fram den idag och den har blivit helt keff.

När man ger ordentligt med gas så är det som att kopplingen går in, dvs den gasar på som om man hade tryck in kopplingshandtaget och man får ingen effekt utan bara massa varv. Släpper man gasen och ger gas på nytt så återställer det sig.

Verkar inte ha med några speciella varvtal att göra utan mer hur mkt gas man ger, lugn gas - inga problem, max gas och den kopplar.

När man ligger på jämt varvtal fungerar allt klockrent, inget av denna effekt då, utan endast vid gaspådrag.

Nu är ju hojen ganska gammal (okey, lastgammal) men någon kanske har en humm ändå?

Tacksam för svar.

//jag

Låter som kopplingen e slut och slirar.. Om du nu menar att den kopplar ur när du skriver att "den går in"

Hakka skrev:
Hejsan.

Hojen har stått stilla nu under vintern. Plockade fram den idag och den har blivit helt keff.

När man ger ordentligt med gas så är det som att kopplingen går in, dvs den gasar på som om man hade tryck in kopplingshandtaget och man får ingen effekt utan bara massa varv. Släpper man gasen och ger gas på nytt så återställer det sig.

Verkar inte ha med några speciella varvtal att göra utan mer hur mkt gas man ger, lugn gas - inga problem, max gas och den kopplar.

När man ligger på jämt varvtal fungerar allt klockrent, inget av denna effekt då, utan endast vid gaspådrag.

Nu är ju hojen ganska gammal (okey, lastgammal) men någon kanske har en humm ändå?

Tacksam för svar.

//jag

Sunkiga lameller ??... Låter som din koppling slirar.... Prova att rengöra lamellerna o mellanskivorna o sen i med dom igen , tillsammans med ny olja. Lamellerna kanske är känsliga för den olja du slagit i ??... Förmodar att du bytt olja nu eller innan vintern....
Funkar inte det , så byt lameller.....

Om du vill så kan jag ta en koll på det. Låter som kassa lameller som sagt.

Mm, den slirar på kopplingen alltså när jag ger gaspådrag. Inte en endaste tendens av detta när jag ställde in den över vintern.

Lamellerna blivit skitiga under vinterförvarningen kanske? Antar att det är dags att börja lära sig mecka.

Tack för snabba svar!

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...