kopplingen tar inte...

xZibit

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Suzuki gsx-r 750 '88
Hämtade hojjen på verkstaden idag... blev dyrt bytte tändbox och fixade div. elfel! Åker ca 5 km kopplingen börjar slira... justerar den lite kör ca 5 km till.. slirar mer och mer måste tillslut stanna. Oljan byttes på verkstaden men ag tycker inte att det borde bero på den för det driver verkligen ingenting, kan väl bara va lamellerna som är slut?
Är det väldigt dyrt att byta sådana?

Fråga va dom hällde i för olja!

Lameller är inte jätte dyrt, 2 kkr lr nåt har ja för mig att ja läste!

/ Hannes

Om dom bytte olja på verkstan så kan det vara fel typ (=bilolja) men det låter fantastiskt långsökt... jag skulle vänt och åkt tebaks.

xZibit skrev:
Hämtade hojjen på verkstaden idag... blev dyrt bytte tändbox och fixade div. elfel! Åker ca 5 km kopplingen börjar slira... justerar den lite kör ca 5 km till.. slirar mer och mer måste tillslut stanna. Oljan byttes på verkstaden men ag tycker inte att det borde bero på den för det driver verkligen ingenting, kan väl bara va lamellerna som är slut?

har fixat släp till imorgon och köra tillbaks den.. lamellerna borde ju inte kunna ta slut bara sådär heller... fungerar utmärkt i höstas...

Typiskt sånt som händer över vintern! Men hör med dom va dom slängde i för olja! Lämna aldrig in en hoj för oljebyte så länge du inte litar på dom till 100 %.

HanneZ skrev:
Typiskt sånt som händer över vintern! Men hör med dom va dom slängde i för olja! Lämna aldrig in en hoj för oljebyte så länge du inte litar på dom till 100 %.

kan kopplingen ha haverat över vintern alltså?
nej men olja tror man ju att de ska klara av att byta och även om det är taskig olja så borde det ju driva nånting.. kan stå med växel i och släppa kopplingen helt och den vill inte ens dra nånting..

xZibit skrev:
En 1100R som gått med semisyntet olja i 3 år blev olje bytt till Helsyntetolja, "Bara det som gäller" enligt res.del.säljaren å AVA.....
Efter det slirade kopplingen bara efter 3 mil, går inte att få ordning på.....
Vad tror ni det kan vara för fel ?????
INTE FAN ÄR DET ATT DEN STÅTT I GARAGET ÖVER VINTERN :::::

Tror mera på att det är mellanskivorna till lamellerna. Hade samma symptom på min cross. Billigt och enkelt att byta.

tassen skrev:
En 1100R som gått med semisyntet olja i 3 år blev olje bytt till Helsyntetolja, "Bara det som gäller" enligt res.del.säljaren å AVA.....
Efter det slirade kopplingen bara efter 3 mil, går inte att få ordning på.....
Vad tror ni det kan vara för fel ?????
INTE FAN ÄR DET ATT DEN STÅTT I GARAGET ÖVER VINTERN :::::

kommer inte ihåg vad jag slängde i för olja i höstas... körde den ju inte efter det... möjligt att de hällde i helsyntet på verkstaden.. ska ta reda på det sen kanske det blir billigare med att bara hälla i "rätt" olja istället..

Dez skrev:
Känns väldigt konstigt att de tar slut så fort.
Min koppling började slira på höga varv för runt 100mil sen, lite värre har det blivit, men inte särskillt mycket.
Nya lammeler brukar ligga runt 1000:- men det varierar mycket. Jag har beställt nya lameller + hårdare fjädrar för 700:-, dock inte orginal.
vart fick du så bra pris?

Jag har kört med Statoil helsyntet i många år nu med min 1100R, inga problem alls med slir.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...