Kopplingen tar inte!

torpet

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
FZR1000
Yamaha FZR1000-94

Kopplingen tar inte när jag trycker in handtaget.
Lägger jag i växeln och trycker in kopplingen så blir det ingen skillnad, växeln ligger i ändå.

Jag har nya lammeler, som jag har monterat på olika sätt...Antingen så monterar jag fel, eller så har jag fel lammeler?
Saken är att jag inte vet hur dom ska sitta...

Det är nio lammeler:

- En är omärkt och lite tjockare än dom andra

- Fyra stycken är märkta FP 383 11

- Fyra stycken är märkta FP 383 12

- Åtta stycken mellanskivor i metall.

- En stycken distansring

Någon som vet vad som är fel, och hur jag ska göra?

Tacksam för alla tips och råd!
 
Hänger inte med riktigt...
Kan du inte frikoppla eller frikopplar den hela tiden?
 
Hänger inte heller med på vad du menar, så frågar det samma som Vegas.
Vad menar du med att den inte tar när du trycker in handtaget?
Menar du att den alltid frikopplar även när du släpper upp eller fattar inte.

Förklara bättre så kan jag nog säkert hjälpa dig då jag hållit på mycket med dom där kopplingarna.
 
Jag tror han har den uppe på depåstöd och att hjulet snurrar fast han trycker in kopplingen.
Rätt?
Det är iaf normalt om jag gissar rätt.
 
Nej den står inte på depåstödet...

Det är samma effekt som om det var en vajer och den hade gått av.

När jag trycker in kopplingen så är det samma som att jag inte gör det. Dvs lägger jag i växeln och har kopplingen intryckt så tar växeln ändå. Motorn dör eller jag skulle åka iväg om jag hade motorn igång och la i en växel, fast jag har kopplingen intryckt. Jag kan inte rulla med växeln i och kopplingen intryckt. Då är liksom växeln i och det är motstånd.

Jag har luftat kopplingen och lammelerna rör sej när jag trycker in kopplingen.

Förstår ni bättre nu?
 
Last edited:
Nej den står inte på depåstödet...

Det är samma effekt som om det var en vajer och den hade gått av.

När jag trycker in kopplingen så är det samma som att jag inte gör det. Dvs lägger jag i växeln och har kopplingen intryckt så tar växeln ändå. Motorn dör eller jag skulle åka iväg om jag hade motorn igång och la i en växel, fast jag har kopplingen intryckt. Jag kan inte rulla med växeln i och kopplingen intryckt. Då är liksom växeln i och det är motstånd.

Jag har luftat kopplingen och lammelerna rör sej när jag trycker in kopplingen.

Förstår ni bättre nu?

Jag fattar. Låter som när min kopplingsmojäng la av.
Har du nyss bytt lameller och den funkade bra innan bytet ?

Varför längtar jag efter G-man... :yoparty
 
Jag fattar. Låter som när min kopplingsmojäng la av.
Har du nyss bytt lameller och den funkade bra innan bytet ?

Varför längtar jag efter G-man... :yoparty

Nyss bytt, fungerade innan, men inte så bra....och tyvärr slängt både dom gamla och kartongen som dom nya låg i......jag vet....

Så därför kan jag inte säga säkert om det är rätt lammeler jag har nu.
(lär inte göra det misstaget nästa gång...)
 
Det brukar vara bra att kolla på "gamla" lamellpaketet när man öppnar kopplingskåpan och sedan lägga dem likadant som dom satt när man plockar ur lamellerna, då vet man att man monterar i rätt ordning. Jag tycker att det låter som om att du monterat den lagrade "tryckstaven", som jag inte vet vad den heter, fel. Sitter i mitten av kopplingen och påverkar tryckplattan när man drar in kopplingen. Vet du vad jag menar då eller ska jag leta upp en sprängskiss?
 
Det brukar vara bra att kolla på "gamla" lamellpaketet när man öppnar kopplingskåpan och sedan lägga dem likadant som dom satt när man plockar ur lamellerna, då vet man att man monterar i rätt ordning. Jag tycker att det låter som om att du monterat den lagrade "tryckstaven", som jag inte vet vad den heter, fel. Sitter i mitten av kopplingen och påverkar tryckplattan när man drar in kopplingen. Vet du vad jag menar då eller ska jag leta upp en sprängskiss?

Vet inte vad du menar med "tryckstaven"

Jag la dom i samma ordning, trodde jag ialla fall. Men såg inte då att det var olika nummer på lammelerna.
 
Hej om du är helt hundra på att du monterat alla delar rätt, lamell först sen stålskiva varannan och avsluta med lamell inte glömt lilla kulan som sitter mellan kopplingen och axeln som går genom hela motorn mellan kopplingen och kopplingskolven.
Kollat du inte har nån luft i hydrauliken. Dragit fast kopplingskolven riktigt på motorn och ja allting är rätt monterat helt enkelt så har jag på min thunderace ändå råkat ut för det du säger på min thunderace som har precis samma komponenter i sig som din fzr.

var precis som att jävla lamellerna jag hade klibba ihop på nått sätt, jag tog och rulla skiten i en nerförsbacke, slängde i en växel sen fick jag skiten att släppa och sen funka min koppling i alla fall klockrent.

Om det var rätt gjort eller inte får mekspecialister säga vad dom vill om, gärna ge förklaring på med om dom kan men jag vet då att min koppling efter det aldrig strula mer och då var den nerdrevad och väldigt mycket bakhjulsåkning.

Dock smällde jag kopplingskorgen i slutet på sommaren men det var efter typ 1500 mils enbart buskörning och berodde knappast på felmonterade lameller utan massa misshandel med hårda kopplingar vid bakhjulskörning när jag höll på att lära mig bli en ligist.
 
Hej om du är helt hundra på att du monterat alla delar rätt, lamell först sen stålskiva varannan och avsluta med lamell inte glömt lilla kulan som sitter mellan kopplingen och axeln som går genom hela motorn mellan kopplingen och kopplingskolven.
Kollat du inte har nån luft i hydrauliken. Dragit fast kopplingskolven riktigt på motorn och ja allting är rätt monterat helt enkelt så har jag på min thunderace ändå råkat ut för det du säger på min thunderace som har precis samma komponenter i sig som din fzr.

var precis som att jävla lamellerna jag hade klibba ihop på nått sätt, jag tog och rulla skiten i en nerförsbacke, slängde i en växel sen fick jag skiten att släppa och sen funka min koppling i alla fall klockrent.

Om det var rätt gjort eller inte får mekspecialister säga vad dom vill om, gärna ge förklaring på med om dom kan men jag vet då att min koppling efter det aldrig strula mer och då var den nerdrevad och väldigt mycket bakhjulsåkning.

Dock smällde jag kopplingskorgen i slutet på sommaren men det var efter typ 1500 mils enbart buskörning och berodde knappast på felmonterade lameller utan massa misshandel med hårda kopplingar vid bakhjulskörning när jag höll på att lära mig bli en ligist.


Kulan är på plats. Kopplingen luftad och monterad rätt. (som den satt innan) Det känns helt rätt när jag trycker in kopplingen, bra motstånd. Lammelerna rör sej, om det är tillräckligt vet jag inte, men dom flyttar sej lite.

Däremot vet jag inte i vilken ordning lammerna ska sitta. Jag har satt med lammel först och sist, och metallplattor i mellan. Men vart den tjockare ska sitta, och om det spelar någon roll vet jag inte...
 
Du ska se hur hela korgen öppnar sig. Jag hade samma problem på min gamla honda. Plockade isär allt igen och upptäckte att jag inte spänt fast korgen i motorn. Kolla en gång till.
 
lycka till

Men alltså nu har jag väl kanske tagit mig vatten över huvudet och kallat mig halvt expert men jag har varit in och donat rätt många gånger med koppling i samband med motorrenovering trasig korg slirande lameller vad jag minns så var det väll samma storlek på lamellerna jag fick. Jag la då inte märke till nått annat. Skickar med servicemanual från min thunderace. Som jag skrev, samma saker i din hoj då jag monterade på en kopplingskorg från fzr 1000 på min thunderace och körde med den. Ända som skiljde va att kopplingskorgen i thunderacen är lite förstärkt i jämfört med fzrs korg.

Hoppas nån annan kan svara dig på varför en lamell är större än dom andra. Personligen är det aldrig nått jag märkt själv.

Men jag tycker ändå att du skall testa att ge den en hjälp första gången, sitt på den den rulla tryck ner en växel och se om du inte får den att koppla ur.
Jag vet då att jag var helt ställd när jag monterade min koppling och hade samma fel som dig men jag var ju inte så rädd om min hoj då så jag testa och det lyckades för mig.
Råkat ut för det två gånger och båda gångerna har jag löst det på det sättet efter att ha monterat ner dubbelkollat att allt var rätt och kliat mig i huvudet och blivit förbannad och sen ja så löste det sig.


Sorry bilden vart kass lär dra till jobbet nu men om du vill ha kan jag skicka en bättre i natt när jag slutat. Bara skriva och be om det i så fall
 

Bifogat

  • 2.jpg
    2.jpg
    71 KB · Visningar: 178
Distansring finns på årsmodell 87-92 du ska ha 8+1 tjockare lammell var den tjockare ska sitta kanske nogan annan vet
 
Kan vara samma som jag roade mig med här för ett tag sedan på KLR:en - att lamellerna helt enkelt klibbat ihop. Inte ett helt ovanligt fenomen.

Jag löste det genom att genom oljepåfyllningen peta isär det jag kom åt av lamellpaketet. Sedan hade jag upp hojen på depåstöd så bakhjulet kom fritt, lät den bli varm, varvade upp lite, petade i växel och gasade runt lite. Det räckte fint för att knäcka loss lamellerna, lite klibbig var den men jag kunde i alla fall köra och då släppte det rätt raskt sedan. Hade det inte hjälpt hade jag varit på med bakbromsen samtidigt som jag slog på och av på rullen, för att ge lite mer moment. Kan dock kanske vara värt att se upp med överhettning av bromsen om man står och lallar länge på det sättet.

Andra rekommenderade att rulla hojen i friläge för att sedan slå i en växel så man kan komma igång på ettan, och sedan köra ryckigt med gasen. Eftersom KLR:en då var nyköpt och oprövad kändes det inte som det första jag ville göra på en obekant hoj.

Sedan har en del pratat om att helt enkelt dra in kopplingen med ett buntband och låta den stå så över natten, för att förhoppningsvis lätta på hopklibbningen lite och sedan använda ovanstående metoder.

Edit: Fick också tipset att alltid låta lamellerna ligga och dra i olja ett dygn innan man monterar. Tydligen fixar man riktigt fin hopklibbning annars.

Mvh,
/Fredirk
 
Last edited:
Kulan är på plats. Kopplingen luftad och monterad rätt. (som den satt innan) Det känns helt rätt när jag trycker in kopplingen, bra motstånd. Lammelerna rör sej, om det är tillräckligt vet jag inte, men dom flyttar sej lite.

Däremot vet jag inte i vilken ordning lammerna ska sitta. Jag har satt med lammel först och sist, och metallplattor i mellan. Men vart den tjockare ska sitta, och om det spelar någon roll vet jag inte...

Oljade du in lamellerna ordentligt? de kan klibba rejält annars.
om inte gör det.
Annars är det nog luft någonstans, har haft ett :huvet med det flera gånger
 
Skriv och berätta hur det går för dig efter du testat mitt tips eller nån annans tips på hur man får lös lameller som klibbat ihop.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top