Kopplingen tar, fast bara lite Suzuki Bandit GSF 600 97

tompano

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
Suzuki Bandit GSF 600 N
Hej

Märkligaste grejen hände igår när jag skulle ner och klappa på min nyinförskaffade bandit i garaget. Skulle egentligen mest ner och spänna ett litet glapp i bromshandtaget vilket jag också gjorde. Testade sen att bara rulla ut den (jag brukar alltid ha växel i när jag parkerar hojen, en gammal vana från bilkörandet) så jag frikopplar och ska börja rulla bakåt. Då är det precis som att kopplingen inte tar, eller den tar lite. Släpper jag ut kopplingen helt så går det inte att röra den alls, medan om man drar in kopplingen så känns det som att den rör sig i sirap typ.

Lägger man då in den i neutral så rullar den hur fint som helst. Och själva kopplingen känns precis som den brukar. Nu till det riktigt märkliga, dagen innan var jag ute och körde och då funkade den hur fint som helst, så det måste ha hänt någonting över natten!?

Försöker man starta den så bara den hoppar fram, precis som om man startar en bil utan kopplingen i. Jag har kikat på vajern (lyft på skyddskåpan uppe på handtaget) och den verkar inte vara fransig eller något i den stilen.

Är det någon som råkat ut för det här eller någonting liknande? En snabb googling ledde mig till en tråd där någon nisse löst ett liknande problem med att göra dragracingstarter. Men det kan väl inte vara det för jag har ju kört rätt mycket med hojen på senaste och den har ju inte bara stått?

Det är modellen utan ABS om det skulle göra någon skillnad.

Varför inte starta hojen i neutral som man brukar. Tror inte någonting är tokigt faktiskt. Prova det o lägg sen i ettan o kör iväg :)

Låter som lamellerna klibbat ihop. Detta brukar oftast ske då hojen stått länge, typ över vintern men kan även hända om fel olja använts. Om det är över vintern gör man som jonholmb9 föreslår och allt brukar va frid och fröjd.
Då den är nyinförskaffad kan man tänka sig att du inte har koll på vilken olja som är i motorn. Jag hade bytt för att vara på säkra sidan.

Alternativt att den stått länge hos handlaren och oljan har kläggat ihop som det näms i inläggen ovan:)

Har en cross som jag inte har luftat kopplingen riktigt ordentligt på. Och då är de så att om den är avstängd så går den inte att rulla, men om man startar den så märker man knappt av det!
vet ej om detta är samma problem som på din mc men man vet aldrig!!

Nu är det löst (och jag känner mig lite korkad)!

Det hela visade sig att det var på gränsen till för lite olja i hojen. Hojen står lutad till vänster (har inget centralstöd) och lamellerna ligger på höger sida så därför tog de inte som de skulle, ett par deciliter olja in i maskinen och den funkar galant! Hade jag bara gjort som jag brukar dvs låta hojen gå lite på tomgång innan så hade jag garanterat inte märkt av det alls. Lite klåparvarning på mig, men vafan man lär sig så länge man fortsätter att göra fel.

Stort tack alla som tagit sig tid att svara!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul