Kopplingen slirar?

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Tjena!

Har ett litet problem.Har en R1:a 02-03 som har gått ca 1000 mil.Innan hojen har blivit riktigt varm eller snarare innan man har kört den lite hårdare så verkar den slira på kopplingen.Detta märks mest på 2:an växel vid ca 4000rpm slirar upp till ca 7000.Finns oxså lite av det på 3:an växel på samma varvtal.Ibland så händer det på högvarv på dessa växlar.Men så fort man har var ur den några gånger så funkar den hur bra som helst?
Tycker det verkar konstigt att det är just när den inte är så varm..Brukar inte det även vara när hojen är varm ?och när man har lite mera varm på sakerna..?Använder Castrol R-4 som jag byter var 300:e mil...
Tacksam för svar!

Mvh Mange

Låter väl helt enkelt som att koppling är slut, brukar bete sig på liknande sett!

frollo skrev:
Det ante mig...men det är väl bara köra till det strejkar totalt...är så pass lite nu..

Det sista kan försvinna snabbare än man anar, och då står du där med en grej som bara kan låta istället för en körbar hoj... :3freak

Jo det e ju sant..men tror att det börjar slira mera än i detta läge innan den ger upp totalt.Sen skjuter man väl inte nått som man inte ska byta ändå...
Speedsoda skrev:
Det sista kan försvinna snabbare än man anar, och då står du där med en grej som bara kan låta istället för en körbar hoj... :3freak

Tack ska du ha!Där fick man många svar..Tror att jag kör med det tills säsongen är slut.Kör mest bana nu och där funkar det utan problem.Det uppstår bara när den inte är varm.
Är det mycket jobb att byta kopplingen ?hur lång tid tar det ca tror du ?
Har ju en komplett motor som ligger men man blir ju lite snål.Vill ju inte sätta dit nått som inte behövs kanske :)
Skorpan skrev:
så började min oxå och det var inget fel på lammellerna eller stålskivorna.
kolla in här och läs lite: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=78056&highlight=koppling :tummenupp

frollo skrev:
Är det mycket jobb att byta kopplingen ?hur lång tid tar det ca tror du ?

Att byta kopplingen tar en halvtimme om man har lite vana. Du behöver inte tappa ur oljan utan det är bara att lossa kopplingskåpan. Oftast är det bara lamellerna som behöver bytas. Stålskivorna putsar jag av med fin smärgel om de är blå eller svarta.

/A

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...