Kopplingen slirar

Redie

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSXR -87
Hej!

Är ganska grön på det här med motorcykel och har bara haft min hoj lite mer än ett år nu. Det är för övrigt en Suzuki GSXR 750 -87. Nu är det så att jag innan slutet på förra säsongen bestämmde mig för att byta bromsvätska och kopplingsvätska och sagt och gjort åkte jag till en mc-butik och köpte DOT 4 olja för det stod det på båda behållarna att jag skulle använda. Nu är det så att den har börjat slira lite på kopplingen eller när jag gasar på lite mer på 2:an och 3:ans växel så slirar den lite, men ökar sagta men säkert hastighet. Då hade jag en liten fråga om det kan bero på att jag har bromsvätska i båda behållarna? Det stod ju det på behållarna (Use Only DOT 4 Brake Fluid) men eftersom det har blivit problem tänkte jag att det kanske kunde bero på det t.ex. att det har förstört packningarna eller något annat med kopplingen eller kan det vara något annat?

MVH Henrik!

Står det att du ska ha bromsvätska så är det ju det det ska vara. Har du bytt olja nyligen, precis innan den började slira? Annars kan det ju helt enkelt vara så att kopplingen är slut, du har ju trots allt en 24 säsonger gammal hoj.

Har du hällt DOT 4 vätska i motorn?

Kopplings vätska? Har aldrig hört talas om :va

ja, du har rätt bromsvätska, om du nu har hydralisk koppling. Skulle du misslyckas med lufting vid bytet skulle den inte frikoppla. Troligtvis är dina lameller som en annan=slitna.

Förmodligen lamellpaketet som börjar vara slut. Jag skulle plocka ur dom och kolla.

Som sagt, lamellerna är nog kassa. Eller inte nog, jag kan sätta mina testiklar på att symptomen försvinner om du byter dem. Väldigt enkelt att göra själv, dessutom. :)

Det är många hojar som har hydralisk koppling, och dom flesta har DOT4-bromsvätska som medium, utom vissa (KTM?) som har olja istället.

Som sagt, lamellerna är nog kassa. Eller inte nog, jag kan sätta mina testiklar på att symptomen försvinner om du byter dem. Väldigt enkelt att göra själv, dessutom. :)
Hehe, jobbigt om det skulle vara något annat :D

Tack för alla svar. Nej. Jag har inte hällt bromsvätska i där det ska vara motorolja.:tungan utan uppe vid styret om jag säger så haha.

ja, du har rätt bromsvätska, om du nu har hydralisk koppling. Skulle du misslyckas med lufting vid bytet skulle den inte frikoppla. Troligtvis är dina lameller som en annan=slitna.

Kan det vara så att motoroljan gör att det slirar eller är det helt omöjligt? Ska nämligen byta i helgen då det är helt kolsvart och borde kanske ha bytts av tidigare ägare lite tidigare. Eller också är det lamellerna som spökar. Det där om att lufta vid bytet är som rena grekiskan för mig. Jag bara skruvade av dom två skruvarna som fanns och sen så tömmde jag behållaren och fyllde på ny. Borde jag gjort på något annat sätt?

MVH Henrik!

Tack för alla svar. Nej. Jag har inte hällt bromsvätska i där det ska vara motorolja.:tungan utan uppe vid styret om jag säger så haha.

Kan det vara så att motoroljan gör att det slirar eller är det helt omöjligt? Ska nämligen byta i helgen då det är helt kolsvart och borde kanske ha bytts av tidigare ägare lite tidigare. Eller också är det lamellerna som spökar. Det där om att lufta vid bytet är som rena grekiskan för mig. Jag bara skruvade av dom två skruvarna som fanns och sen så tömmde jag behållaren och fyllde på ny. Borde jag gjort på något annat sätt?

MVH Henrik!

Kan absolut vara motoroljan! Hade samma symptom på min 1100 -88, efter oljebyte blev det okej igen!
M.v.h. Tommy

MVH Henrik!
Har du luft i systemet så kan du inte koppla ur, dvs tvärs emot som det är nu.

När böt du motorolja senast? Var det i samband med det som kopplingen började slira?

Har du luft i systemet så kan du inte koppla ur, dvs tvärs emot som det är nu.

När böt du motorolja senast? Var det i samband med det som kopplingen började slira?

Jag har aldrig bytt motoroljan då jag köpte hojjen förra året och körde inte så mycket då så väntade jag tills i år. Så har inte testat hur det blir när jag har bytt motorolja:D

Kan absolut vara motoroljan! Hade samma symptom på min 1100 -88, efter oljebyte blev det okej igen!
M.v.h. Tommy

Okej. Då hoppas vi på att det är det som är problemet;)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard