Kopplingen slirar R1-03

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
kopplingen har börjar slira så smått på min R1a.

Går det att lägga i en extra lamell på r1or? eller kanske chimsa upp fjädrarna?

Eller är det ett helt lamellpaket med mellanskivor som gäller? den slirar ju inte mycket som det är nu, tänkte att det kanske går att fixa med någon snålvariant.

Ta isär och kolla vad felet är. Mät upp lamallerna, kolla om stålskivorn är skeva/blånade, kolla om fjädrarna är utslitna. Det olika gränsvärdena står i manualen och det är kollat på 30 min!

HanneZ skrev:
2452068 Ta isär och kolla vad felet är. Mät upp lamallerna, kolla om stålskivorn är skeva/blånade, kolla om fjädrarna är utslitna. Det olika gränsvärdena står i manualen och det är kollat på 30 min!

Hinner inte det, jag har en möjlighet att åka förbi mc butiken nu på dagen och sen ska jag meka ikväll. Jag skulle behöva köpa med mig vad jag behöver ut nu, ska köra på torsdag!

Någon borde väl ha erfaranhet om vad som går först på en R1 -03 den har gått 2500mil och är mest körd på bana, ej uppkopplad på bakhjulet och annat trams...

ozto skrev:
2452790 Hinner inte det, jag har en möjlighet att åka förbi mc butiken nu på dagen och sen ska jag meka ikväll. Jag skulle behöva köpa med mig vad jag behöver ut nu, ska köra på torsdag!

Någon borde väl ha erfaranhet om vad som går först på en R1 -03 den har gått 2500mil och är mest körd på bana, ej uppkopplad på bakhjulet och annat trams...
Då är väl det säkraste att "bricka upp" fjädrarna. Det löser ju lite av alla problem men ger sig nog ganska fortf. Gasa lugnt innan oljan är varm ~10 min lr så.

HanneZ skrev:
2453026 Då är väl det säkraste att "bricka upp" fjädrarna. Det löser ju lite av alla problem men ger sig nog ganska fortf. Gasa lugnt innan oljan är varm ~10 min lr så.

Jag har hört rykten om att man kan byta ut den innersta lilla speciallamellen mot en vanlig för att få en bättre koppling! Någon som har hört liknande rykten?

Jag tänkte iaf köpa med mig en lamell ut nu idag innan jag börjar meka så får vi se..

ozto skrev:
2453569 Jag har hört rykten om att man kan byta ut den innersta lilla speciallamellen mot en vanlig för att få en bättre koppling! Någon som har hört liknande rykten?

Jag tänkte iaf köpa med mig en lamell ut nu idag innan jag börjar meka så får vi se..
Jag är helsnurrig, det sitter ju antagligen en sån där stor brick-fjäder på din R1 så den blir ju lite svår att "bricka-upp". Hoppas det löste sig.

HanneZ skrev:
2454445 Jag är helsnurrig, det sitter ju antagligen en sån där stor brick-fjäder på din R1 så den blir ju lite svår att "bricka-upp". Hoppas det löste sig.

Hemma från garaget!

Alla lameller var precis 2,9 dom skulle va mellan 2,9 och 3,1
Provade att lägga i en lamell extra dock blev det en halv mm för tjockt då så den hamnade i fel läge ibland när man kopplade ur... En extra mellanskiva hade nog funkat(dom är 1 mm tunnare än en lamell). Men jag får sticka iväg och köpa nya lameller i morgon och packning, det glömde jag ju idag!

Nu det jag iaf hur den innersta "halva" lamellen ser ut! Den ska ju tydligen gå att byta ut miot en vanlig för bästa effekt och slitstyrka har jag hört.. Få se hur jag gör i morgon!

ozto skrev:
2454693 Hemma från garaget!

Alla lameller var precis 2,9 dom skulle va mellan 2,9 och 3,1
Provade att lägga i en lamell extra dock blev det en halv mm för tjockt då så den hamnade i fel läge ibland när man kopplade ur... En extra mellanskiva hade nog funkat(dom är 1 mm tunnare än en lamell). Men jag får sticka iväg och köpa nya lameller i morgon och packning, det glömde jag ju idag!

Nu det jag iaf hur den innersta "halva" lamellen ser ut! Den ska ju tydligen gå att byta ut miot en vanlig för bästa effekt och slitstyrka har jag hört.. Få se hur jag gör i morgon!
Ok, jag har hört av en att man ska lägga lamellerna i blöt(olja) över natten innan man monterar dom. Någon annan kanske vet mer?!

HanneZ skrev:
2455065 Ok, jag har hört av en att man ska lägga lamellerna i blöt(olja) över natten innan man monterar dom. Någon annan kanske vet mer?!

Ja det ska man göra... iaf blöta upp dom ordentligt! Finns risk att man bränner dom om man monterar dom torra!

Något nattligt bad lär det inte bli tal om för mina lameller dock, dom får nöja sig med ett snabbdopp!

Nya lameller och den är som en ny hoj! Har nog slirat en hel del, men det har kommit krypande så jag har inte riktigt märkt hur jävligt det varit!

Dock provade jag en gsxr1000k5 igår... Tror jag måste köpa en sån NU

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...