kopplingen slirar på 3an 4an å 5an

jontobee

örn
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
Honda Xr 650r Motard-00.Honda Z50-93.50% av en Harley-93 å en Pitpro 125-06. Sv 650 cafè Racer &bilar kan dra åt helvete!
Tja varför slirar min koppling bara på 3 4 å 5ans växlar? Oljan är ok kopplingen är uppmätt å tvättad för ca. 4 mån sen. Det åks kanska mycket på bakhjulet men lika mycket på 2an som på 3an(mäst på 2an) Jag kopplar aldrig upp den jo föresten det gör jag ibland när jag tar upp den från stillastående men det är på 1an.Är det tid för hårdare kopplingsfjädrar å nya lammeler? Det är en Honda Xr 600 r -98a. Eller blr oljan för het?

har du tvättat oljan?

Du har helt enkelt en dålig koppling. En sliten koppling tar sämst på högre växlar. Vissa luras och tror att om det är en dålig koppling så borde det ju slira på lägre växlar där hojen är "starkare". Fel.

Du behöver troligen nya lameller och kanske även stålskivor. De kan man ibland blästra fina, men de är inte så dyra.

Tackar

Swedie skrev:
har du tvättat oljan?

Du har helt enkelt en dålig koppling. En sliten koppling tar sämst på högre växlar. Vissa luras och tror att om det är en dålig koppling så borde det ju slira på lägre växlar där hojen är "starkare". Fel.

Du behöver troligen nya lameller och kanske även stålskivor. De kan man ibland blästra fina, men de är inte så dyra.
Nej Jag har inte tvättat oljan :)
Den föra ägaren hade slagit i bilolja :tummenupp å när jag märkte det så tvättade/torkade jag av hela kopplingen å mätte upp den.Men skit e samma tack för svaret jag ska fixa det med lite nya/bättre grejer

Kopplingen slira pga motorns vrid. Så får den bara jobba likadant så slirar den oxå likadant på alla växlar.
Vid ax på lägre växlar stjäl motorns eget tröghetsmoment en del kraft så där märker
man oftast det inte så tydligt. Men bromsar du samtidigt så slirar den nog då oxå.

Byt eller gör rent och öka fjädertrycket (m brickor el hårdare fjädrar).
/u

jontobee skrev:
Den föra ägaren hade slagit i bilolja :tummenupp å när jag märkte det så tvättade/torkade jag av hela kopplingen å mätte upp den.Men skit e samma tack för svaret jag ska fixa det med lite nya/bättre grejer

Byt lammellerna, läste någonstans att de kan absorbera vissa antifriktionsmedel som kan finnas i bilolja.... går ej att tvätta bort...

jontobee skrev:

Japp d e nog bara att byta lameller, efter som att du har en våtkoppling så kan biloljan vara för stark och fräta på lamellerna (då slits dom fortare), lr så e dom helt inte byta på länge.

Byt så går nog hojen fint :]

En liten fråga, vad går en ny koppling på till en modern racer?Har märkt på min hoj att den "låter lite" när man inte har kopplingen intryckt..men är "tyst" då man trycker in den....har bara upplevt detta när den är kall....normalt/onormalt?

Tackar

tack för alla svar en komplett Barnett koppling med kevlarlammeler är bes. :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman