Kopplingen så förbannat trög

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Eller är det jag som är klen? Har fan kramp i händerna när jag vart ute å kört. kan det vara att kopplingen är för dåligt jysterad i höjdled så jag får böja handleden lite för att dra in den? eller är handtaget för hårt spänt? och hur gör jag så det blir lite mindre motstånd :(/

vbg_snake skrev:
2116678 Eller är det jag som är klen? Har fan kramp i händerna när jag vart ute å kört. kan det vara att kopplingen är för dåligt jysterad i höjdled så jag får böja handleden lite för att dra in den? eller är handtaget för hårt spänt? och hur gör jag så det blir lite mindre motstånd :(/

Kan vajerna ha fastnat i skyddshöljet??
En vajersmörjare kostar typ 100:- eller nåt.

Men prova göra som du säger själv först, justera handtaget så att du kan greppa den bekvämt.

Red skrev:
2116694 Kan vajerna ha fastnat i skyddshöljet??
En vajersmörjare kostar typ 100:- eller nåt.

Men prova göra som du säger själv först, justera handtaget så att du kan greppa den bekvämt.

mm näea vajern har defenitivt inte fastnat. så trög är den inte, men det tär på mina händer efter ett tag. Får försöka justera å sen kanske smörja

Tjena!

Har tyvärr inget svar men jag lider av typ samma problem. Nu dom två senaste gångerna jag har vart ute och kört så har jag fått typ stickningar i båda händerna. Det börjar precis som om händerna håller på att "somna" sen övergår det i spänningar och stickningar som rent av gör ont, det känns som om handen är tre gånger större än vad den är. Jag har provat att slappna av i händerna och bara köra med en hand och vila den andra. Jag har även försökt att vicka och lea lite på handleden för att få det att släppa, inget hjälper. Om jag släpper styret och håller ena handen rakt upp en stund så blir det bättre men så fort jag greppar styret igen så börjar det. Jag försöker sitta upprätt och inte hänga på styret så mycket men detta funkar inte heller. Finns det typ nån gel eller speciell dryck man kan dricka innan så att detta inte uppstår? (obs! ironi)
Är det någon som har haft samma problem?

Mvh
Bobby

Jag har svaret, ni posör åker för mycket!

Åker ni lite fortare så behöver ni inte åka och hålla in kopplingen på 1an och varva för alla fjortisar.....

När jag krypkörde inför uppkörningen hade jag samma problem!

jepp hade det på cbr:en å nu det samma på R6:an MEN nu sitter det hårdare fjädrar i så det kan va en orsak...

men ja får/fick ont i handleden (vänster)

alltid värre i början av sommarn...träna upp er :7peta
hade en hoj med förstärkt koppling..
fick byta vajer varje sommar för den paja.
har krypkört kortege med denna hoj...min kusin(tjej) fick använda 2 händer för o få in koppling, alltså=träna :hihi

Mr Helmut skrev:
2116787 Jag har svaret, ni posör åker för mycket!

Åker ni lite fortare så behöver ni inte åka och hålla in kopplingen på 1an och varva för alla fjortisar.....

När jag krypkörde inför uppkörningen hade jag samma problem!

eller så menar du kanske posöråker? Dålig svenska när man skall vara lustig är väl ingen hit kanske? Hörde att AMS hade en bra kurs för nyblivna Svenskar. Hoppa på den!

Posöråker inte speciellt mycket, men du kanske bara kör motorväg, vad vet jag, eller så kanske du kryper genom kurvor. Eller så kanske du e så jävla safe så du ligger på 13 000 varv på 6an över allt. Vad vet jag. rookie :4skrika

Panajo skrev:
2116772 Tjena!

Har tyvärr inget svar men jag lider av typ samma problem. Nu dom två senaste gångerna jag har vart ute och kört så har jag fått typ stickningar i båda händerna. Det börjar precis som om händerna håller på att "somna" sen övergår det i spänningar och stickningar som rent av gör ont, det känns som om handen är tre gånger större än vad den är. Jag har provat att slappna av i händerna och bara köra med en hand och vila den andra. Jag har även försökt att vicka och lea lite på handleden för att få det att släppa, inget hjälper. Om jag släpper styret och håller ena handen rakt upp en stund så blir det bättre men så fort jag greppar styret igen så börjar det. Jag försöker sitta upprätt och inte hänga på styret så mycket men detta funkar inte heller. Finns det typ nån gel eller speciell dryck man kan dricka innan så att detta inte uppstår? (obs! ironi)
Är det någon som har haft samma problem?

Mvh
Bobby

Jag får oxå ont i händerna, Men det är bara för jag har nya hanskar, Så fort jag kört in dom kommer det försvinna (hoppas ja) har varit så innan iallefall när jag har haft nya hanskar. Du kanske har samma problem?

Byt wiren till att börja med

vissa modeller har ganska trög koppling. vet inte hur de är på din

aa måste kolla up det, börjar bli drygt när det ömmar

Nu har det slutat ömma i rygg å nacke iaf, fick ont som fan i början (har inte kört sporthoj så mkt)

vbg_snake skrev:
2117165 eller så menar du kanske posöråker? Dålig svenska när man skall vara lustig är väl ingen hit kanske? Hörde att AMS hade en bra kurs för nyblivna Svenskar. Hoppa på den!

Posöråker inte speciellt mycket, men du kanske bara kör motorväg, vad vet jag, eller så kanske du kryper genom kurvor. Eller så kanske du e så jävla safe så du ligger på 13 000 varv på 6an över allt. Vad vet jag. rookie :4skrika

Helmut är svensk, så vitt jag vet.

Det är kanske jobbigare för handen att åka i stan? Mycket kopplande.

kraschandburn skrev:
2117222 Jag tror du är klen.

Vet väl också att han är svensk... Tycker inte jag kopplar mar om jag kör i stad eller om jag kör på en bra landsväg med fina kurvor och bra raksträckor. Tycker det värker när jag kör någon halvtimme-timme

vbg_snake skrev:
2116678 Eller är det jag som är klen? Har fan kramp i händerna när jag vart ute å kört. kan det vara att kopplingen är för dåligt jysterad i höjdled så jag får böja handleden lite för att dra in den? eller är handtaget för hårt spänt? och hur gör jag så det blir lite mindre motstånd :(/
Prova följande:
När du sitter i rätt körställning på hojen med raka armar, ska handen, handleden och fingrarna följa samma linje som armen när du lägger fingrarna på ovansidan av kopplingshandtaget.
Dvs, när fingrarna ligger ovanpå kopplinghandtaget, ska det vara en rät linje från axeln ner till fingerspetsarna.
Jag har ofta märkt att handtaget är vridet uppåt så att vinkeln mellan handleden och underarmen blir felaktig.
Prova att vrida ner handtaget så att du slipper lyfta fingrarna så mycket varje gång du ska koppla.
Lycka till

/Johan

Funkar inte smörjning så byt vajer.

Men jag gissar på att det är "vårtecken" dvs lite övning i handen så släpper det.

Testa att smörja wiren och flytta in fästet för kopplingsgreppet så att du trycker längre ut på greppet.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back