kopplingen på ktm 660

Busaberg skrev:
Skillnaden är ju att ZXR:ens koppling antagligen är gjord för att använda bromsvätska,precis som dom flesta landsvägshojjar.Det är inte KTM och Husabergs kopplingar.Har du otur sabbar du tätningarna efter ett tag.Finns det någon anledning att inte hälla i det som tillverkaren rekommenderar?

Innan jag bytte vätska så hörde jag med Kalmar Crosscenter. Han som äger det är erkänt duktig på att skruva o har varit i branchen i många år. Finns säkert saker som han inte kan , men de gånger jag har bett om tips , så har han inte varit sen att hjälpa , utan har delat med sig av sin visdom.. :) . Enligt honom skulle det inte vara några som helst problem att använda bromsvätska... Inte heller enligt Mc-butiken i Rödeby , som tidigare var återförsäljare för Ktm. Jag fick svaret att originaloljan var vegetabilisk o att det var ok att byta mot bromsvätska.

Som sagt...Inga som helst problem för mig än... o inte för kompisen heller. Lovar att meddela här om ngn tätning skulle murkna... :brinnerup

Koppling

Under innkörningsperioden hade jag liknande fel på men 660:05a..
Ringde Ragnar och han blev förvånad. Tydligen hade han bara haft 04:or
med det här felet.
Jag fråga vad det berodde på och han sa att det är felshimsat på
en ut av axlarna i i växellådan. Det blir inte rätt förspänning på lagrena
och det skulle kunna göra så att kopplingen fastnar i urkopplat läge.
Efter att man kopplat ur.

.

Last edited:
Valcic skrev:
Under innkörningsperioden hade jag samma fel på men 660:05a..
Ringde Ragnar och han blev förvånad. Tydligen hade han bara haft 04:or
med det här felet.
Jag fråga vad det berodde på och han sa att det är felshimsat på
en ut av axlarna i i växellådan. Det blir inte rätt förspänning på lagrena
och det skulle kunna göra så att kopplingen fastnar i urkopplat läge.

.

Men om kopplingen "fastnar" i urkopplat läge , så skulle det ju vara tungt att dra in kopplingshandtaget ??... Då skulle ju slavcylindern försöka trycka in ngt som var stumt ?? Mitt kopplingshandtag sladdrade , tappade trycket...så felet måste ju ligga ngnstans i hydrauliken i kopplingen , eller hur ??

Folkezx9r skrev:
Men om kopplingen "fastnar" i urkopplat läge , så skulle det ju vara tungt att dra in kopplingshandtaget ??... Då skulle ju slavcylindern försöka trycka in ngt som var stumt ?? Mitt kopplingshandtag sladdrade , tappade trycket...så felet måste ju ligga ngnstans i hydrauliken i kopplingen , eller hur ??

min sladdrar med så man tycker det borde va något med hydrauliken, ska byta vätska lufta o greja i gelgen så får vi se hur det blir

Jag undrar om jag har problemet... sitter oxo med en 660 -04.
Efter hårdkörning så känns kopplingen ofta svampig men den verkar fortfarande funka som vanligt. :confused:
Känns mest lite lurigt om det skulle kunna bli problem i framtiden.

...

Vet inte hur det är med era cyklar men när jag kopplar ur så har jag dragit
in handtaget. Om den då skulle fastna där så blir ju handtaget sladdrigt.
Eller hur?

Last edited:
Åttiettan skrev:
jaha där ser man, kanske inte omöjligt att det är så, försökte få Ragnar o säga vad felet beror på men ville inte säga nåt om hur man själv kan åtgärda det.
Är det bara o lossa luftnipplen o tömma ut oljan därigenom, o sen blåsa från huvudbromscylindern?
Kanske skulle ta o plocka bort slavcylindern med, den går att få bort utan o ge sin in i motorn va?
Men vad skulle det kunna va som gör att den tappar tryck sådär ibland? eftersom det händer bara när den är varm och vid högt varv

prova att byt o-rings packningen i kopplings cylindern... Jag hade exakt samma problem på en av mina husabergare en gång. satte ditt en o-ring ifrån en race hoj istället håller mycket bättre....

///Micke

Valcic skrev:
Vet inte hur det är med era cyklar men när jag kopplar ur så har jag dragit
in handtaget. Om den då skulle fastna där så blir ju handtaget sladdrigt.
Eller hur? :fatta!

Ingen har ju pratat om att röra kopplingen ???... Åker man bakhjul utan att koppla , så kan väl knappast cykeln koppla ur o hänga sig av sig själv eller ??.. :fatta!

...

Folkezx9r skrev:
Ingen har ju pratat om att röra kopplingen ???... Åker man bakhjul utan att koppla , så kan väl knappast cykeln koppla ur o hänga sig av sig själv eller ??.. :fatta!

Ok... Fel av mig. Tydligen inte samma standard fel som på min. :confused:

Så man kan få detta fel åtgärdat efter garantitiden har gått ut? Får vara extra noga att kolla kopplingen när jag ska kolla på en 660 på Torsdag!

Nåt annat man ska kolla noggrannt?

henq skrev:
1753983 Jag undrar om jag har problemet... sitter oxo med en 660 -04.
Efter hårdkörning så känns kopplingen ofta svampig men den verkar fortfarande funka som vanligt. :confused:
Känns mest lite lurigt om det skulle kunna bli problem i framtiden.

Att den svampar kan kanske bero på vätskan. Testa att byta till nån annan och se om det hjälper. Min 660 -04 gjorde likadant när man körde bana med den, skulle bytt vätska om jag inte sålde hojen.

Henkepenk skrev:
2378761 Så man kan få detta fel åtgärdat efter garantitiden har gått ut? Får vara extra noga att kolla kopplingen när jag ska kolla på en 660 på Torsdag!

Nåt annat man ska kolla noggrannt?

kolla läckage från ventilkåpan!!!
och från packningen innanför framdrevet!:tummenupp

schysst med ett fungerande forum...

Tackar för tipset om kopplingsproblemet!

Min koppling försvann HELT på 4-5 km genom Malmö. fick köra hem utan och parera rödljus och köer bäst det gick.... :-(

idag på förmiddagen så fixade jag kopplingsproblemet med spruta och ny vätska. Startar därefter hojen i garaget för att känna på kopplingen lite .... ... hör då ett tydligt ventilknack från motorn!!!!!

Jag blir tokig....

Sitter oxå med en 660 -04 som har svampig koppling när den blir varm, helt plötsligt tar den inte, för att några sekunder senare bli helt normal igen. Frågan kvarstår, är det någon som vet vad det beror på och vad man kan göra åt det (vill inte ha i bromsvätska). Jag har även ett litet oljeläckage vid utgående axel vid framdrev, om det nu kan hänga ihop med kopplingsproblemet. Har mailat Lelles men får inget svar.

Sålde min 660 -04:a för nån vecka sen... Hade kört med Biltemas bromsvätska i kopplingen sen sommaren -05 o det fungerade alla tiders ! Så teorin om att bromsvätskan skulle ta kål på tätningar gäller isåfall inte under en 2-års period.....:)

på ktm å husa är oringen i slav sylinder gjord i en gummiblandning som inte tål bromsvätska untan ska va mineral olja typ gaffel olja å i vad det gäller bromssystemet tätningar så är dom gjorda av en gummiblenning som till bromsvätska.. bromsvätska är ganska frätande på gummi å lacker som ni säkert vet

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden