Kopplingen la av på Anderstorp pga värme?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Körde på Anderstorp i helgen och under eftermiddagen på söndagen, 30C och nästan ingen vind, ca 20 minuter in i passet efter flygrakan när jag ska växla ner så går det inte att växla! Kopplingen tar inte helt utan med handtaget fullt inne så är det fortfarande lite driv på hjulet vilket gör att nedväxlingen inte funkar.
Körde in i depån och skruvade ut vajern lite så att den tog och körde färdigt passet. När hojen sedan stått och svalnat så var jag tvungen att skruva in vajern igen eftersom den nu slirade hela tiden istället och släppte inte riktigt, alltså var den tillbaks där den skulle vara.

Frågan är nu om kopplingen kan vara på väg att ge sig eller om detta enbart var ett värmeproblem i kombination med den hårda motorbroms man kör på Anderstorp och slirkopplingen som överhettar och att det bara är tillfälligt och inte något direkt allvarligt.

Hojen är en Kawa ZX-10R 08.

Benny

Det är troligen överhettningsrelaterat. Vid hög värme slår sig skivorna och det krävs att du justerar ut handtaget för att det skall koppla ur mycket nog. När det sedermera kallnar återtar skivorna sin form och du måste justera tillbaka.

Riv isär och kolla tjockleken på paketet (finns minimispec i handboken). Kolla därefter hur stålskivorna ser ut och överväg att byta dem...

Är det vanligt problem? Min hoj har gått ca 200 mil varan detta är ca 10 timmar på bana. Kopplingen borde väl omöjligt vara slut efter 10 timmars körning på bana eller sliter en slirkoppling så mycket? De jag snackat runt med har ju aldrig ens kollat sin koppling och kör hojar som har ett par år på nacken.....

Känns bara lite strängt om det är ett fel....förhoppningsvis är det som sagt bara den extrema hetta som var i helgen i kombination med den "extrema" motorbroms man utsätter slirkopplingen för från 6an ner till 2an vilket man inte gör på många banor :) Dessutom vid 2 varv fick jag i 1an den sista nedväxlingen på det stället vilket ju ökar belastningen avsevärt på slirkopplingen även om farten är rätt låg vid sista nedväxlingen.

Får slänga ett öga på hur den ser ut dock för att vara säker.

förhoppningsvis är det som sagt bara den extrema hetta som var i helgen i kombination med den "extrema" motorbroms man utsätter slirkopplingen för från 6an ner till 2an vilket man inte gör på många banor :)

Du menar att du sparkar ner 4 hack och släpper ut kopplingen? Jotack, det tycker inte lamellerna är skitkul.

Är det vanligt problem? Min hoj har gått ca 200 mil varan detta är ca 10 timmar på bana. Kopplingen borde väl omöjligt vara slut efter 10 timmars körning på bana eller sliter en slirkoppling så mycket? De jag snackat runt med har ju aldrig ens kollat sin koppling och kör hojar som har ett par år på nacken.....

Känns bara lite strängt om det är ett fel....förhoppningsvis är det som sagt bara den extrema hetta som var i helgen i kombination med den "extrema" motorbroms man utsätter slirkopplingen för från 6an ner till 2an vilket man inte gör på många banor :) Dessutom vid 2 varv fick jag i 1an den sista nedväxlingen på det stället vilket ju ökar belastningen avsevärt på slirkopplingen även om farten är rätt låg vid sista nedväxlingen.

Får slänga ett öga på hur den ser ut dock för att vara säker.

Jag håller med att kopplingen borde gå längre innan servicebehov uppstår men stålskivorna kan ju skadas av att vid ett tillfälle uppnå för hög temp.....

Plocka ner och kolla blir nog rådet ändå...

Du menar att du sparkar ner 4 hack och släpper ut kopplingen? Jotack, det tycker inte lamellerna är skitkul.

Har du koll på hur en slirkoppling funkar? Man slirar inte på lamellerna i en slirkoppling. Man slirar på navet, ungefär som ett spärrskaft i princip. Man har bara ingrepp åt det drivande hållet.

Har du koll på hur en slirkoppling funkar? Man slirar inte på lamellerna i en slirkoppling. Man slirar på navet, ungefär som ett spärrskaft i princip. Man har bara ingrepp åt det drivande hållet.
Då är det inte samma typ av slirkoppling jag tänker på. Den sitter det "ramper" på som helt sonika lyfter tryckplattan, så det slirar. Ungefär som orginal slirkoppling på en RSV fast mekaniskt istället för vacuum...

Edit: Ja, jag har koll på de jag monterat och justerat. Vad är din för typ?

Last edited:
Förlåt min okunnighet, men hur kan det vara så att en koppling slirar, men inte släpper? Slirar den inte för att den släpper för mycket?:va
Undrar
/T

Hmmm den typen av slirkoppling har jag heller aldrig sett???? skulle betyda att man som Fettsnok säger inte har någon motorbroms alls.

På gamla RC30 var det en delad inner del. Så de två innersta stålskivorna fungerade som en vanlig koppling alltid. Medan dom övriga satt på den inner delen som fungerade som ett frihjul. Så när man accelererar drar alla stålskivorna. När man motorbromsar frikopplas alla stålskivor utom dom två innersta. Detta för att göra motorbromsen snällare och hindra bakhjulet från att leva rövare. Jag älskade denna koppling :krama, men den älskade nog inte mig. Dom innersta skivorna blev alldeles blå och slog sig. Speciellt på banor men mycket långa inbromsningar (Anderstorp). Men att byta dom två blå stålskivorna tog inte lång stund.
Har du samma typ som jag hade, så kan du bara ställa upp tomgången lite. Typ till 1500rpm. Då bromsar motorn inte lika hårt och kopplingen får ett lättare liv.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back