kopplingen kopplar inte ut-AKUT HJÄLP

kungen12321

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2009
Hoj
KYM 990 SM
Tjenare!

Kopplingen på hojen kopplar inte ut. När man kör och har växel i och kopplar ut så vill hojjen dra iväg ändå. Har öppnat locket på högra sidan där man byter lameller och mellanskivor. Problemet som jag såg var att när jag kopplade så åkte, tror det heter tryckplattan ut 3 mm. ÄR det lagom. Iallafall så verkade det som att mellanskivorna låg på lamellerna även när jag höll innne kopplingen. För cyckeln går knappt att rulla när man kopplar. Har kollat med service boken och både mellanskivor och lameller håller måtten. Kan det vara oljan som gör att mellan skivorna ligger på eller finns det något knep man kan göra med mellanskivorna. Oljan är maxima 530 mx 4t helsyntetisk.

e väl hydralisk koppling på en sån?, en bra början e nog att kolla oljenivån till kopplingen (i burken som sitter på kopplingshantaget) och eventuellt kan det behöva avluftas lite med

hur känns handtaget? går det väldigt lätt eller är det sammamotstånd som alltid?

Rör sig tryckplattan när du kopplar ur och spelet är rimligt på brukar det bero på att kopplingen klibbar då den stått länge eller att korgen är sliten så att kamellerna inte kan flyta fritt

Rör sig tryckplattan när du kopplar ur och spelet är rimligt på brukar det bero på att kopplingen klibbar då den stått länge eller att korgen är sliten så att kamellerna inte kan flyta fritt

Har en koppling med vajer. Ingen hydraulisk. Korgen lamellerna mellanskivorna centrumet är sprillans nya.

Har en koppling med vajer. Ingen hydraulisk. Korgen lamellerna mellanskivorna centrumet är sprillans nya.

har hört folk snacka om någon kula. men har aldrig fattat vad det är för något.

Last edited:

Tre mm rörelse på tryckplattan låter som fullt tillräckligt. Jag har inte mer än 1.5 mm på min hoj. Kolla boris svar. kan uppstå efter vintervilan. Kan gå bort om man gör några dragracesstarter.

Löser det sig inte får du ta isär kopplingen och kolla efter sprängda lameller och stålskivor som slagit sig

har hört folk snacka om någon kula. men har aldrig fattat vad det är för något.

Inte för att vara elak, men.... du har väl spännt wiren va?, så du får rätt spel i handtaget. Nya lameller e ju tjockare än slitna och då behövs wire spännas :)

Inte för att vara elak, men.... du har väl spännt wiren va?, så du får rätt spel i handtaget. Nya lameller e ju tjockare än slitna och då behövs wire spännas :)

Jo wiren är spänd. Så spänd att det inte finns något frispel.

Det konstiga är ju att den slirar inte då men samtidigt så tar inte kopplingen hur hårt jag än spänner wiren

Kolla om korgen är nött i kanterna. Hade precis samma problem på min hoj och då var kopplingskorgen nött. Jag provade att fila ner kanterna så dom blev jämna igen, men det höll inte länge. Har köpt en ny korg nu och kopplingen funkar som den ska igen.

Edit: Jag läste lite slarvigt. Om du har en ny kopplingskorg, så är det nog inte den som är problemet.

Last edited:
Kolla om korgen är nött i kanterna. Hade precis samma problem på min hoj och då var kopplingskorgen nött. Jag provade att fila ner kanterna så dom blev jämna igen, men det höll inte länge. Har köpt en ny korg nu och kopplingen funkar som den ska igen.

Edit: Jag läste lite slarvigt. Om du har en ny kopplingskorg, så är det nog inte den som är problemet.

det stämmer det är en ny korg av tylon

Om korgen är nu och plattan lyfter 3mm och det ändå inte fungerar så har du gjort fel vid montaget.... Gör om gör rätt :mattias

Om korgen är nu och plattan lyfter 3mm och det ändå inte fungerar så har du gjort fel vid montaget.... Gör om gör rätt :mattias

Men vad har jag gjort fel. Har gått igeom det med sårängskiss från
http://www.discounthondaparts.com/f...onda&category=Motorcycles&dc=1354&name=CLUTCH.

Det ända jag kan tänka mej är att i serviceboken så står det är två lameller som inte är gula ska sitta innerst och en ytterst men alla är gula och jag ser ingen skillnad på dem. Eller så är det oljan som det är fel på kör maxima 530mx 4t helsyntetisk.

Låter som det klibbat som andra säger, borde släppa rätt omgående när du kör, du kan frikoppla och gasa så brukar det släppa.

Någon som vet?

Röra korgen i förhållande till vadå?
En del cyklar har stumma korgar andra har med inbyggd ryckutjämnare. De med utjämnare skall vara lite mjuka i infästningen men ingen korg skall glappa mot drevet de är monterade på. I så fall måste de nitas om vilket vanligen inte blir bra då hålen hunnit bli ovala så korgen slänges.

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back