kopplingen kopplar inte ur?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har problem med min kompis honda cr 250 cross årsmodell 97. kopplingen på den kopplar inte ur. när man lägger i ettan från friläge så hugger den i så att motorn dör. vi har tagit bort kopplingskåpan och när man trycker in kopplingen så åker kopplingskorgen ut säker 3mm, alltså borde den koppla ur, men det gör den inte. vad är det som kan vara fel?

Största jobbet är ju att ta bort kopplingskåpan... fortsätt in och ta ur lammellerna och putsa bort rosten från kopplingslamellerna så kommer den funka bättre.

bmwjohan skrev:
jag har problem med min kompis honda cr 250 cross årsmodell 97. kopplingen på den kopplar inte ur. när man lägger i ettan från friläge så hugger den i så att motorn dör. vi har tagit bort kopplingskåpan och när man trycker in kopplingen så åker kopplingskorgen ut säker 3mm, alltså borde den koppla ur, men det gör den inte. vad är det som kan vara fel?

Gör den det när den är varm också? Jag har nog aldrig kört en cross som inte betett sig mer eller mindre så när den är kall. Man får rulla lite lätt framåt och blippa till med gasen när man trycker i 1:an, sedan när man kört lite så blir det bättre. De har ju knappt någon roterande massa så de stannar lätt.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D