Kopplingen igen

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag justerade kopplingen vid handtaget för ungefär 1 vecka sedan. Då var det bra. Kunde rulla den i växel med kopplingen indragen.

En vecka senare utan att ens ha kört hojen är det samma sak igen. Kopplingen hugger när man växlar ner till 1:a växeln och när man försöker rulla den i första växeln med kopplingen helt indragen. Vad kan det vara för problem?

H4 skrev:
Jag justerade kopplingen vid handtaget för ungefär 1 vecka sedan. Då var det bra. Kunde rulla den i växel med kopplingen indragen.

En vecka senare utan att ens ha kört hojen är det samma sak igen. Kopplingen hugger när man växlar ner till 1:a växeln och när man försöker rulla den i första växeln med kopplingen helt indragen. Vad kan det vara för problem?

kan vara kopplingen som håller på att ge sig.... går även att justera på kopplings kåpan hur långt en bult gåt in mot tryckplattan...men var jävligt försiktig med den bulten...

RS "Alex" skrev:
kan vara kopplingen som håller på att ge sig.... går även att justera på kopplings kåpan hur långt en bult gåt in mot tryckplattan...men var jävligt försiktig med den bulten...

Men ska det verkligen vara så då att jag fixade den och sen blev det så igen utan att ens köra? Är 100 på att jag kan fixa det igen. Ska nog testa att göra så igen så får vi se om det blir samma sak.

H4 skrev:

kan det vara kopplings vajern som fått spel :confused:

H4 skrev:
Men ska det verkligen vara så då att jag fixade den och sen blev det så igen utan att ens köra? Är 100 på att jag kan fixa det igen. Ska nog testa att göra så igen så får vi se om det blir samma sak.

Alså det är möjligtvis inte så att du fixade kopplingen när motorn stod igång och den slutade hugga efter den huggigt en första gång när du lagt i första växeln och är likadant idag när du provar fast du justerade den förra veckan, fast när du nu provade var inte motorn igång? När du startar motorn för första gången efter den stått och blivigt kall är det inget ovanligt att den hugger på första växeln du lägger i, sen kan du lägga den i friläge och lägga i samma växel igen så hugger den inte igen.

EDIT: Den är också mycket svår rullad med växel i när du kopplar när den inte vart igång?

Padde skrev:
Alså det är möjligtvis inte så att du fixade kopplingen när motorn stod igång och den slutade hugga efter den huggigt en första gång när du lagt i första växeln och är likadant idag när du provar fast du justerade den förra veckan, fast när du nu provade var inte motorn igång? När du startar motorn för första gången efter den stått och blivigt kall är det inget ovanligt att den hugger på första växeln du lägger i, sen kan du lägga den i friläge och lägga i samma växel igen så hugger den inte igen.

EDIT: Den är också mycket svår rullad med växel i när du kopplar när den inte vart igång?

Jag tror iallafall att den högg förr tom när den blev varm... minns inte exakt men är rätt så säker på det.

När den är igång verkar den inte hugga när man rullar den i första växeln med kopplingen indragen. Den blev aldrig helt varm heller när jag testade idag.

Men framförallt, jag vet att det ska hugga till när man sätter in den i 1:an... men det ska fan inte vara trögt att rulla den fastän kopplingen är helt indragen.

Padde: Ja, det är den. Har inte märkt av det när den är igång... men när den är inte på då märker jag hur trögt det går. Förra veckan gick det att rulla den även när den var avstängd med kopplingen indragen utan något motstånd alls.

Jävla skit... blir så att man inte ens orkar bry sig längre. Går runt med det dag och natt i huvudet :kocko :rolleyes:

Bläpp!!! Det ska vara så, så är det på min att den hoppar till lite, samma på morsans glidare, likadant på min cross, samma var det på min förra tzr.

Lite ska den hoppa till för det e dreven i lådan som griper tag i varandra.

H4 skrev:
Jag tror iallafall att den högg förr tom när den blev varm... minns inte exakt men är rätt så säker på det.

När den är igång verkar den inte hugga när man rullar den i första växeln med kopplingen indragen. Den blev aldrig helt varm heller när jag testade idag.

Men framförallt, jag vet att det ska hugga till när man sätter in den i 1:an... men det ska fan inte vara trögt att rulla den fastän kopplingen är helt indragen.

Att du har växel i och rullar den när motorn är varm ska gå lätt, Att du har växel i och rullar den när motorn är kall och det går trögt är inget ovanligt. Du kan ju se efter att du har rätt olja osv för i dom flesta fall är det att lamellerna som klibbar ihopa.

Solid snake skrev:
Bläpp!!! Det ska vara så, så är det på min att den hoppar till lite, samma på morsans glidare, likadant på min cross, samma var det på min förra tzr.

Lite ska den hoppa till för det e dreven i lådan som griper tag i varandra.

Jo, men det ska fan vara möjligt att rulla den i första växeln med kopplingen indragen utan något motstånd alls, eller hur?

Går trögt hos mig och man känner att den tar.

Padde: Möjligtvis att den är kall då.. för att den var varm förut. Nu blev den inte varmare än 48 grader innan jag var tvungen att sticka. Normal arbetstemperatur är runt 70-80.

Oljan är rätt.

H4 skrev:
Jo, men det ska fan vara möjligt att rulla den i första växeln med kopplingen indragen utan något motstånd alls, eller hur?

Padde: Möjligtvis att den är kall då.. för att den var varm förut. Nu blev den inte varmare än 48 grader innan jag var tvungen att sticka. Normal arbetstemperatur är runt 70-80.

Oljan är rätt.

Går det inte första gången så släpper du ut kopplingen och drar in den igen, så länge växlarna trillar i och inte hoppar ur så bryr jag mig inte speciellt om det går lite trögt.

Jag kan nästan garantera att allt är inbillning.

H4 skrev:

Så där blev det för mig också. Kopplingsvajern hade blivit för gammsl och börjat gå av. Kolla den först!

H4 skrev:

Alså det är hur vanligt som helst att det går äckel trögt att rulla när motorn inte har vart igång på ett tag och stått och blivigt kall när du kopplar med växel i. Det du kan göra är ju att se så du har rätt olja i osv, det lär vara lamellerna som klibbar ihopa. Och att det slår i första växeln nu lägger i är heller inget ovanligt.

Tack för all hjälp grabbs.

Kan nog vara lite inbillning också som Solid Snake säger... + att man kan inte så mycket om motorcyklar så man får panik om något är inte som det ska :kocko

Får se om det är samma sak om den blivit varm och efter att man kört ett tag, blir nog inte så igen får jag hoppas.

Nu ska man gå, ha det bra grabbar!

H4 skrev:

Kan nog vara lite inbillning också som Solid Snake säger... + att man kan inte så mycket om motorcyklar så man får panik om något är inte som det ska :kocko

Får se om det är samma sak om den blivit varm och efter att man kört ett tag, blir nog inte så igen får jag hoppas.

Pröva detta:

Starta hojen, lägg den i 1an, den hoppar lite.
Håll in frambromsen så du inte rullar o lägg den i friläge, lägg den i 1an igen (ha bromsen släppt nu och rulla inte) hoppar den inte nu är det som det ska.

H4 skrev:

du verkar vara hypokondriker [stavning??] när det gäller saker som krånglar :hihi :hihi
ta det lite lungt kanske är wiren som bara börjat ge med sig om dom här trådarna har börjat gå av så blir wiren längre å längre annars är det väll fult normalt det du beskrivit nu.... kan också säga att kopplingen på Aprilia rs 125 är så jävla dåligt kontruerad :mad:

Fixat. Körde den ordentligt och mycket idag... slirade lite med kopplingen och så blev det bra igen.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...