Kopplingen bråkar !!

uffe

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2003
Ort
norrland
Hoj
Gixxer 1100R-89
Hej
har bytt koppling på gixxern men kopplingen tar
så långt in .
kan det vara mojen man luftar kopplingen
som är slut i rutan eller ?
kopplingen är luftad .

Tips efterlänktas
/U
 
Om det är en diafragmakoppling, dvs bara två konvexa fjäderplattor kan du ha missat hur man ska montera de innre två smala fjäderstålsringarna, dvs dom som sitter innanför den första riktiga stållamellen.

Är det en 4-fjäderskoppling (eller rätt monterat diafragma) så kan det vara att en stållamell är krokig eller så är de utstansade kanterna på stållamellena väldigt markanta ("fabriksfel", inget å göra åt, bara att köra in).

Gör så här, ut å kör på treans växel. Slira som satan med full gas under max tre sekunder. Låt hojen/kopplingen vila/svalna fem minuter genom att köra normalt. Gör om proceduren tills koppling känns normal. Det ska inte behövas mer än ett 10-tal slirningar innan den är inkörd och känns normal.

Blev det inte bättre av det så måste du kika om det inte är någon stållamell som är skrev/vind/krokig.

/anders
 
Tack Anders för svaret !
det är en diafragmakoppling.
och jag hade lämnat bort jobbet till
auktoriserad suzuki reparatör.

ska ut och prova imorgon !!
mvh
uffe
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top