Koppling Yamaha FZ 750.

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Min FZ 750 strular mer och mer med kopplingen, När jag startade upp den efter några vintermånader så blev jag tvungen att pumpa i flera minuter innan jag kunde växla. När jag har kört ett litet tag så blir hojen mer svårväxlad och friläge är nästan omöjligt att hitta.
Jag har inget synligt läckage och vätskenivån tycks inte sjunka.

Någon trolig teori på detta och arbetets omfattning???
 

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Hade en likadan hoj för några år sedan. På den behövdes slavcylindern på kopplingen en lättare renovering. Renoveringssats finns att köpa för en rimlig peng på t.ex. Lelles. Kan ev. vara mastercylindern också, den vid handtaget.
:tummenupp
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det kan mycket väl vara så att STORmogulen har helt rätt. Det kan behövas ny packning m.m. i kopplingsoket. Det kan även vara så att det är på tok för mycket skit nere kring främre drevet och att geggan beckat fast och omöjliggör bra funktion på kopplingsoket. Utrusta dig med en flaska fotogen/lysfotogen och skruva sen bort skyddet för främre drevet och kopplingsoket. Dränk in geggan där innanför och rengör allt. Har du tur så är det allt som behövs för att få ordning på oket.

Vill du ha några fler speciella FZ 750-tips så hittar du nog en hel del intressant läsning i FZ 750-tråden.
 
Last edited:

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Hej både STORmogulen och G-man. Det låter som mycket troliga fel på min lilla FZ'a och en snabbtitt hos Lelles visade att det inte alls kostar skjortan att utföra dessa reparationer.
Såvitt jag förstår så är slavcylindern där slangen går in vilket borde betyda att jag kan ta bort den utan att motor/kopplingsoljan rinner ut. Behöver jag tippa hojen åt höger för att klara detta eller kan den stå upprätt på centralstödet?
 

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Hej igen! Ledsen för sent svar, har inte varit inne på ett tag. Du behöver inte tippa hojen, är separerat från motorn, så det är bara bromsvätskan/hydrauloljan som rinner ut. Men jag misstänker att du redan löst problemet. Hur har det gått ?? Vad var det för fel?
M.v.h.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top