Koppling XJ 400 -83.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det skulle bli ett snabbt jobb i garaget. Men det blir nog bilen till jobbet i morgon...

Det började i morse. På väg till jobbet så blir kopplingen sämre och sämre, jag tänker att nu är det dags att sätta dit den där vajern jag köpte förut när den gick av, just nu sitter en nödvajer monterad.

Väl hemma i garaget så konstateras det som jag misstänkte.

130916_vajer.jpg


Av med tanken, och så jag tar en polygrip och håller i kopplingsarmen på motorn så att jag kan lossa vajern. Tar bort den gamla vajern, sätter dit den nya. När jag ska justera upptäcker jag att det är något som är konstigt. Kopplingen är helt slapp, det är bara fjädern på själva armen som drar tillbaka den, det händer liksom inget. Kollar och kliar mig i skallen men fattar ingenting. Jag har ju bara bytt vajer?:va

Då bestämmer jag mig för att tappa ur oljan och sedan plocka loss kåpan för kopplingen.

Så nedan kommer en kavalkad av bilder, inkl lite frågor till varje.

Lamellerna, duger de eller ska jag köpa nya? Vet inte hur stort som hacket i dem ska vara. Alltså hur tjocka de ska vara. Vet att det är svårt att bedöma via bilder.

130916_lameller1.jpg


Mellan lamellerna så är tryckskivor (eller vad de nu kan heta) och de har en pigg. Men det är sex skivor, och tolv utstick på lamellerna så jag antar att de bara är att sätta vid varannan klack. Tog loss allt som en klump, dum som jag var.

130916_lameller2.jpg


Mellan andra eller tredje (inte räknat, de ligger kvar i en klump) så finns en mellangrej, vad gör den för nytta? Är dess placering livsviktig? Om ja, var ska den sitta?

130916_mellanskiva.jpg


Nu en skitrutten bild, men jag behövde en tredje arm för att det skulle bli bättre. Kopplingsarmen går ju ner i en axel, bättre bild på den sedan.

130916_kapa.jpg


130916_kopplingsaxel.jpg


I mitten på kopplingen så kommer det ut en kuggaxel som ovanstående axel ska greppa in i. Hur sjutton får man dessa på rätt ställe vid monteringen av kåpan? För jag antar att det var det som hände för mig, att det rubbades. Och hur kunde jag rubba det?

130916_kuggaxel1.jpg


130916_kuggaxel2.jpg


Och så slutligen, det känns som hemmafix. Det sitter låsbrickor mellan skruv och fjäder, gissar att det inte ska vara något där original. Och de här skruvarna är väl bara att dra i botten, det ska ju sitta fast. Eller ska jag ha brickor. Och hur ska de i så fall se ut?

130916_fjadrar.jpg
 
Hittade en som säljer i UK, men skickar inte hit. Men nu vet jag hur skruvarna ska se ut i alla fall.

130917_skruv.jpg
 
Back
Top