Koppling till gsxr 750 1997 i Malmö-trakten

Langoz

Langoz
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
Suzuki GSXR 750
Hej alla glada!
Gjorde nyligen ett impulsköp av en Gsxr 750 från 1997 med slirande koppling.
Någon som kan tipsa om vart man bäst köper kopplings detaljer (lameller, stålskivor och eventuellt kopplings korg) i närheten av Malmö?

//Micke

Nä vet inte säkert att det är lamellerna men tänkte mer bara vara lite förberedd om det skulle vara så. Tidigare ägaren sa att han hade precis bytt olja på den sen började den slira kraftigt så det är ju ett alternativ. Tyvärr så hann jag bara ställa av hojen i garaget innan jag fick sticka till Brasilien på tjänsteresa.
Så nu sitter man här i Brasseland och är kraftigt sugen på att åka lite hoj.
Har varit inne hos Suzuki här i Brasilien och dom ska ha 1800 för original lameller men tror det är ungefär samma pris som hemma.

80% av fallen är bara att det är fel olja i hojjan, speciellt när förra ägaren "precis" bytt olja... antagligen hällt i biltema eller något skit, prova med olja först!

Jogga koppling (dvs kör lugnt ett par mil i tät stadstrafik med mycket kopplingshantering, inte landsväg) med Biltemas billigaste JASO-certade olja - även om du "tycker/tror/vet/antar" att Biltemas oljor är skit. Häll sen i den JASO-certade olja du "vet" är bra.

Nu har jag ingen rejsmaskin direkt men jag kan iaf gå i god för att biltemas olja fungerar ypperligt med min koppling. Så på detta sätt är den inte mer "skit" än andra oljor för min hoj iaf!

Tack för svaren :tummenupp

Börjar närma sig hemresa nu Äntligen!!

Har svårt att tro att det bara skulle vara oljan som det beror på då det slirar så pass kraftigt som det gör. Går bara att glida iväg på tomgång på 1an och 2an minsta lilla man rör gasen så slirar det bara.
Men visit har ju ingen aning hur pass det slirar då man fyllt på fel olja.
Gav "bara" 10000 för hojen så där är ju ett par kr kvar att lägga på en ny koppling.

Sitter och tittar på xlmoto.se och dom har 2 olika lamell paket för hojen ett "Silver" för 749kr och ett "Surflex Racing" för 1299kr. Är detta några märken ni känner till och kan rekommendera?

//Micke

Hmmm det är ingen hydraulisk koppling på denna modellen utan wire eller om man nu stavar det vajer :va

Tjena!!

Då var man hem kommen och kopplingen omedelbart isärplockad.

Det första jag regerade på var att där var 3 st fjädrar monterade skall ju vara 2.
Det andra var att dessa två brickor längst in mot hubben saknades.
image.jpg

Detta har i sin tur lätt till att den inre lamellen har slitet ner hubben
image.jpgimage.jpg

Övriga lameller och stålskivor ser bra ut.
Så nu är det väl bara att börja beställa delar då.

//Micke

Att hälla i Castrol efter att ha kört på annan olja kan ge slirande koppling har jag hört men du har väl fått i ordning på den efter den där renoveringen.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...