Koppling tar ingenting? (kawasaki kx80)

eriksmits

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Borlänge
Hoj
Kawasaki Kx80 1998
Tjena, skulle ta ut min kx80 en sväng idag för första gången i min ägo. Men då när jag ska lägga i ettan så dör den, ööh tänker jag och provar igen men märker att kopplingen inte tar nånting alls. Det verkar riktigt konstigt eftersom förra ägaren körde den när jag köpte den. Och ingen har kört sen dess, har kollat så vajern är rätt spänd och så så inget fel där.. Skulle va tacksam för några idéer. Det är en -98
 
Kopplar det inte isär eller slirar det?

Kopplar den inte isär så är det ett vanligt fel efter för lång förvaring. Lamellerna klibbar ihop och det driver trots att man drar in kopplingen. Varva upp och lägg i växeln och rulla iväg med spinnande bakhjul. Gör därefter några hårda starter så är funktionen tillbaka...
 
Kopplar det inte isär eller slirar det?

Kopplar den inte isär så är det ett vanligt fel efter för lång förvaring. Lamellerna klibbar ihop och det driver trots att man drar in kopplingen. Varva upp och lägg i växeln och rulla iväg med spinnande bakhjul. Gör därefter några hårda starter så är funktionen tillbaka...
Okej ska prova det imorgon, tack!
 
Samma problem

Tjena, Har en aprilia rs 125 som inte heller tar något när jag drar in kopplingen.


Igår när jag skulle ta en runda så startade den perfekt och körde kanske 100 m med den. Och stax efter jag passerat ett övergång ställe och ska växla upp så tar inte kopplingen. Och jag kör in till kanten där den dör.

Mc'n har gått bra hela sommaren men den har haft ett annat fel med kopplingen också. När jag ska lägga i neutral läget så "hittade" den inte läget. Så jag brukade stänga av hojen och vrida nyckeln för att sedan dra in kopplingen och då hittar den neutral läget ?

Någon som vet vad felet kan vara ? och om det är att vajern är slak, hur spänner man den då ?

Skrev lite halv taskigt nu, säg till om det är något ni itne förstår..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top