Koppling tar ej gsxr 1000 k6

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Köpte en K6 i stockholm här om veckan och kunde då inte provköra den, men men, sura äpplet smakar fint, nu till problemet.

Rullade ut cykeln idag och startade upp den, skall lägga i växel och det hugger direkt. Den tar ingenting typ. Kollade inställningen på handtaget men det gjorde ingen skillnad. Någon som vet vad felet kan vara

Tacksam för svar.

MvH
Martin :\

Hydraul eller vajer?

Nu är ju min fråga vad du menar att den hugger direkt. Är det att motorn dör för att kopplingen inte frikopplar eller är det bara så att när du släpper ut kopplingen så vill inte cykel rulla.

Är det alternativ ett, så är det förmodligen så att lamellerna och stålskivorna har klibbat ihop under vintern. Då är det bara till att försöka starta rullande, detta kommer att försvinna när kopplingen börjar att användas igen.

Är det alternativ två, så har jag tyvärr inget svar…

Nu är ju min fråga vad du menar att den hugger direkt. Är det att motorn dör för att kopplingen inte frikopplar eller är det bara så att när du släpper ut kopplingen så vill inte cykel rulla.

Är det alternativ ett, så är det förmodligen så att lamellerna och stålskivorna har klibbat ihop under vintern. Då är det bara till att försöka starta rullande, detta kommer att försvinna när kopplingen börjar att användas igen.

Är det alternativ två, så har jag tyvärr inget svar…

Den har stått hela vintern vad jag vet, sedan augusti. Hojen startar fint, inga missljud ingenting. Finns fint med olja i den. När jag i friläge drar in kopplingen så kommer växeln direkt. Rullar jag den på typ ettan så känner man ett stort motstånd, dvs att kopplingen inte tar, men den går att rulla. Men det är inte som att rulla den på frikoppling.

Tar för svaret!

Om du lägger i en hög växel och rullar bakåt o framåt, med kopplingen intryckt så bör det släppa!
Känns det normalt i handtaget?

Den har stått hela vintern vad jag vet, sedan augusti. Hojen startar fint, inga missljud ingenting. Finns fint med olja i den. När jag i friläge drar in kopplingen så kommer växeln direkt. Rullar jag den på typ ettan så känner man ett stort motstånd, dvs att kopplingen inte tar, men den går att rulla. Men det är inte som att rulla den på frikoppling.

Tar för svaret!

Nu måste vi reda ut uttrycken:
  • kopplingen tar INTE = du har en växel i och hojen rullar som om den var i friläge…
  • kopplingen TAR = du lägger i en växel, och du kan inte rulla cykel. Med andra ord kopplingen slirar inte.

I ditt fall är det att kopplingen TAR även fast du har kopplingshandtaget indraget. Detta medför att min teori nr1 från förra inlägget förmodligen stämmer. Kör med hojen lite så kommer kopplingen (lamellerna och stålskivorna) få ny smörjning och koppla ur som den ska.

Kan det vara "worm clutch assembly" som behöver bytas?

Gjorde det på min 01 gsxr och det är vajer, den ville dra iväg även när jag drog in kopplingen på 1 an 2 ans växel.

Visade sig att armen var böjd + slitna lager som håller vajern nere vid bredvid framdrevet. Man får skruva loss kåpan som skyddar framdrevet för att kolla på den.

Nu måste vi reda ut uttrycken:
  • kopplingen tar INTE = du har en växel i och hojen rullar som om den var i friläge…
  • kopplingen TAR = du lägger i en växel, och du kan inte rulla cykel. Med andra ord kopplingen slirar inte.

I ditt fall är det att kopplingen TAR även fast du har kopplingshandtaget indraget. Detta medför att min teori nr1 från förra inlägget förmodligen stämmer. Kör med hojen lite så kommer kopplingen (lamellerna och stålskivorna) få ny smörjning och koppla ur som den ska.

Hej Zorken, precis som du skriver TAR kopplingen. Det går trögt att rulla hojen när den är i växel och frikopplingen är indragen. Från friläge -> kopplingen indragen -> växel säger det bara stopp. Det blir som att crossväxla den.

GixerTina, får möjligen ta och titta på det.

Han jag köpte hojen av nämnde ingenting om detta så förmodligen kan det ha kärvat ihop lite som Zorken skriver. Det skulle vara det bästa.

Annars vettefan, jag är inte så sugen på att riva ner hela kopplingen och kika, får väl vänta tills det blir körläge och försöka lösa upp den genom att rulla igång den på olika växlar.

Tack för hjälp, något annat ni vet=

MvH
Martin

NSB33 Skrev ett bra tips lite högre upp i tråden som hjälper när lameller och stålskivor klibbat ihop,

"Om du lägger i en hög växel och rullar bakåt o framåt, med kopplingen intryckt så bör det släppa!
Känns det normalt i handtaget?"

Har svårt att tro det kan vara som GixerTina skriver, hojen är ju knappt 4 år gammal, för det var väl en GSXR 1000 06:a

99,5% så har lamellerna klibbat ihop.
Varmkör ordentligt, så att oljan bli varm. Slå av hojen. Starta med växel i och kör iväg direkt. In med kopplingen och stötgasa lite försiktigt. Var försiktig så du inte bäriväg på bakhjulet in i grannens garage utifall att den inte lossnar direkt.

Problemet löst.

Mats

Alt som jag lyckades med när jag rev kopplingen på min, råkade vända stålskivorna fel väg plus att det ska sitta en blå el om det var grön markerad lamell längs fram.

När jag lyckades med allt detta ovan så ville inte kopplingen vara med.

Det är dock plättlätt att kolla, rulla upp hojen på en planka och ner med stödet så slipper du tappa hojen på olja och ta en titt.:tummenupp

Hade också en Suzuki som betedde sig så efter en vinter.

Startade hojen med bakhjulet uppallat i luften, med växel i och kopplingshandtaget indraget, då snurrade bakhjulet som om kopplingshandtaget inte var indraget. Efter en minut eller två så hade sakerna i motorn blivit varma, och vips så släppte allt (bakhjulet slutade driva) och det var bara att köra som vanligt.

Tack för tipsen. Skall prova allt det som ni skrivit. Inget känns fel i handtaget. Bra motstånd och sånt. Handen som drar vajern nere vid motorkåpan rör sig också fint. Skulle ju vara fint om det bara var nått sånt litet.

Blir att pröva detta

Tack alla för hjälpen!

MvH
Martin

Vanligt fenomen om man har fel olja i hojen. Jag hade Castrol GPS ett tag, jävulens påfund. Stannade man och pissade så hann ju lamellerna klibba ihop :mad: Dock löste några dragracingstarter problemet :tummenupp

Numer har jag alltid Biltema-olja i, och då är problemet försvunnet :tummenupp

NSB33 Skrev ett bra tips lite högre upp i tråden som hjälper när lameller och stålskivor klibbat ihop,

"Om du lägger i en hög växel och rullar bakåt o framåt, med kopplingen intryckt så bör det släppa!
Känns det normalt i handtaget?"

Har svårt att tro det kan vara som GixerTina skriver, hojen är ju knappt 4 år gammal, för det var väl en GSXR 1000 06:a

Jag som inte ens har haft chans att köra 2 meter i vinter, (inte ens i garaget), hur förebygger man sån´t här problem? Varmgarage? Starta upp och varmköra ibland?

Jag som inte ens har haft chans att köra 2 meter i vinter, (inte ens i garaget), hur förebygger man sån´t här problem? Varmgarage? Starta upp och varmköra ibland?
Man har en olja som trivs med dom lameller man har i kopplingen, punkt. Visst kan det underlätta om hojen aldrig får stå, men det kan gå rätt fort att klibba ihop å andra sidan.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman