Koppling som tar sent på Street Triple

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Min Street Triple från 2010 har en koppling som inte griper in förrän (vad som känns som) sista millimetern när man släpper ut handtaget. När jag köpte den satt ett sånt där käckt tvåfingersgrepp monterat, jag har sedan dess bytt till originalhandtaget men det blev inte bättre förutom att det är lite lättare att hantera med en längre hävarm.

Är det nåt man kan bara justera? Isf hur? :)

(Har en gnagande känsla av att tidigare ägare eventuellt har kört mer på bakhjulet och sladdat runt än jag gör, mestadels pga det korta greppet som satt på och att det är rätt mycket gummi under bakstänkan. Kan det vara så att kopplingen är sliten och tänker sluta funka helt snart?)
 
Är det wire-manöver och det inte går att släppa mer så lutar det åt slitna lameller.
Dito om det är hydraulik.
 
Är det wire-manöver och det inte går att släppa mer så lutar det åt slitna lameller.
Dito om det är hydraulik.
Hur skulle man rent praktiskt släppa mer isf? Jag är rätt så mekaniskt utmanad, men hade det varit tvärt om så att kopplingen inte gick att dra in hade jag kunnat lista ut att jag behöver spänna vajern - fick ju justera skruven lite när jag bytte tillbaks till originalet.
 
Hur skulle man rent praktiskt släppa mer isf? Jag är rätt så mekaniskt utmanad, men hade det varit tvärt om så att kopplingen inte gick att dra in hade jag kunnat lista ut att jag behöver spänna vajern - fick ju justera skruven lite när jag bytte tillbaks till originalet.
Är vajern för spänd, vilket det låter som, så är det ju bara att göra precis tvärs om mot vad du skulle ha gjort om den var för slapp.

Exakt vilken skruv justerade du på?
 
Är vajern för spänd, vilket det låter som, så är det ju bara att göra precis tvärs om mot vad du skulle ha gjort om den var för slapp.

Exakt vilken skruv justerade du på?
Bara på den stora ratten som sitter på handtaget:
PXL_20230906_144044676.jpg
Jag ser att det finns möjlighet att ställa till det även på andra änden av vajern också:
PXL_20230906_144241473.jpg
Jag kanske ska testa att slacka lite vid handtaget, men vad jag minns så skruvade jag vid monteringen ut ratten tills det att det inte längre var nåt glapp där själva höljet möter handtaget så att säga.
 
Skruva in uppe vid handtaget och spänn nere vid motorn. Då kan du finjustera med fingrarna där uppe vid kommande behov.

När lamellerna är slitna så slirar kopplingen vid gaspådrag.
 
Jag kanske fattade fel, antingen kan kopplingen "ta dåligt" när man drar in handtaget, eller så kan den ju ta dåligt när man ska iväg, slira alltså.
 
Åkej, tack för tips och info så långt. Ska prova och se ifall jag kan förbättra känslan, men vänta er inte återkoppling alldeles genast. :D
 
Vajern kan också vara påväg att gå av. Oftast/alltid uppe vid handtaget.
Min senaste höll 13.000 mil eller så.
 
Jag kanske fattade fel, antingen kan kopplingen "ta dåligt" när man drar in handtaget, eller så kan den ju ta dåligt när man ska iväg, slira alltså.
Jag var nog mer tydlig i mitt huvud än i text. Det är alltså mer risk för att däcket slirar (eller pinsamma motorstopp) för att kopplingen hugger om jag inte är extremt försiktig när jag släpper ut än att det slirar i växellådan. Lång friflykt innan nåt öht händer när man håller in handtaget, sen händer allt direkt.
 
Vajern kan också vara påväg att gå av. Oftast/alltid uppe vid handtaget.
Min senaste höll 13.000 mil eller så.
Riktigt så långt har den inte gått. Känns heller inte svampigt, utan bara väldigt mycket på/av precis när man nästan släppt hela vägen fram.
 
Väldigt skarp böj på vajern vid justerskruven. Det påverkar livslängden.
Ja, håller med om det. Det är ingen marginal alls utan den är precis så lång att den når fram till fästpunkten. Har inte nån liknande att jämföra med så jag vet inte om det är meningen.
 
Riktigt så långt har den inte gått. Känns heller inte svampigt, utan bara väldigt mycket på/av precis när man nästan släppt hela vägen fram.
Nä mina 13 tusen var bara ett riktvärde. :)

Har du en manual eller om du laddar ner en någonstans så kan det stå hur kopplingsvajern ska dras.

Det ser ut som original styrfästen (inte högre).
Är styret original, inte högre eller bredare?
Bytta gummihandtag? Du har styrändsspeglar ser jag.
På kopplingssidan ser det ut att gå att skjuta in kopplingshandtaget mot mitten. Lossa de två skruvarna som håller det mot styret. Fem millimeter kan påverka vajerns vinkel och känslan till det bättre.

Att smörja vajern med en tunn olja är bra. Inte wd40 eller annan spray.
Om du ändå håller på… lossa vajern från kopplingshandtaget. Låt den peka uppåt, tejpa höljet med två varv eltejp så du kan fylla på med olja. Det räcker med att fylla en gång, kanske två. Det kommer bara att rinna ut i andra änden efter 20 minuter eller så.
 
Nä mina 13 tusen var bara ett riktvärde. :)

Har du en manual eller om du laddar ner en någonstans så kan det stå hur kopplingsvajern ska dras.

Det ser ut som original styrfästen (inte högre).
Är styret original, inte högre eller bredare?
Bytta gummihandtag? Du har styrändsspeglar ser jag.
På kopplingssidan ser det ut att gå att skjuta in kopplingshandtaget mot mitten. Lossa de två skruvarna som håller det mot styret. Fem millimeter kan påverka vajerns vinkel och känslan till det bättre.

Att smörja vajern med en tunn olja är bra. Inte wd40 eller annan spray.
Om du ändå håller på… lossa vajern från kopplingshandtaget. Låt den peka uppåt, tejpa höljet med två varv eltejp så du kan fylla på med olja. Det räcker med att fylla en gång, kanske två. Det kommer bara att rinna ut i andra änden efter 20 minuter eller så.
Vet inte om det är originalgummi kvar eller ej. Har originalspeglar (eller åtminstone speglar i originalfästen), men det sitter nåt slags eftermonterade blinkers i styrändarna. Det kan hända att om jag ändå börjar plocka isär saker på styret så åker de. Installationen av kablaget (syns faktiskt lite på bilden) imponerar inte, och dessutom har Någon supit bort kabeln till spärren som gör att man inte kan starta utan att dra in kopplingen, förmodligen när man hängde på det förkortade handtaget. Kanske inte nåt alla vill eller måste ha, men jag gillar faktiskt original så jag skulle egentligen vilja ha tillbaks den. Mycket möjligt att samma Någon modifierade monteringen och dragningen av vajern också i farten.

Tror att det blir ett höst/vinterprojekt av detta pyssel, är än en gång mycket tacksam för alla tips och råd.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top