Koppling som slirar!!

bastii

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Vara
Hoj
Honda Hornet 600
Tjenare!

Har en hornet -00 där min koppling slirar, har bytt lamellerna igår, men vid provkörning fortsatte det slira... alltså om man rullar iväg och lägger i 3:an ger på gas ganska ordentligt då, så slirar han... nu är frågan vad kan det avra nu ? fjädrarna ? stålskivorna ?

står frågande, jag ahr inte tid med detta vill ut å åka!! :mad:

Tack på förhand! :confused:
 
Skulle tippa på att det är dags att byta till hårdare fjädrar.
 
Kanske, men dom är bytta det sitter alltså inte original i han.... Men Dom kostar ju typ 100:- så det är väl bara att prova!!

För vi mätte "de gamla" lamellerna, och dom var ju inom gränsen vad dom ska vara...
 
Kanske, men dom är bytta det sitter alltså inte original i han.... Men Dom kostar ju typ 100:- så det är väl bara att prova!!

För vi mätte "de gamla" lamellerna, och dom var ju inom gränsen vad dom ska vara...

Har hört att vissa Hornets från 98-03 ska ha haft lite problem med slirande koppling, och att det enklast är fixat med hårdare fjädrar...
Fjädrar kostar ju som sagt inte mycket och är enkelt att byta så det är väl bara att prova :)
 
kolla stålskivorna att de är plana och INTE blånerade.
kolla friktionsytorna på fiberlamellerna.

är dessa saker ok, då kan det bara vara fjädrarna som är för mjuka.

som sagt köp hårdare fjädrar och köp riktigt fabrikat
 
kolla stålskivorna att de är plana och INTE blånerade.
kolla friktionsytorna på fiberlamellerna.

är dessa saker ok, då kan det bara vara fjädrarna som är för mjuka.

som sagt köp hårdare fjädrar och köp riktigt fabrikat

ja lamellerna är bytta så dom är ju nya... sen stålskivorna var inte blånerade, och det fanns ju "hål" kvar i dom. Men de enda alternativen som finns är väl stålskivor, lameller, eller fjädrar ?

mvh
 
ja lamellerna är bytta så dom är ju nya... sen stålskivorna var inte blånerade, och det fanns ju "hål" kvar i dom. Men de enda alternativen som finns är väl stålskivor, lameller, eller fjädrar ?

mvh
Du kan ha fel olja också. Antingen helt fel olja (= inte mc-olja) eller en olja som inte riktigt går ihop med dina lameller. Sök lite här så står det en hel del om det!
 
Du kan ha fel olja också. Antingen helt fel olja (= inte mc-olja) eller en olja som inte riktigt går ihop med dina lameller. Sök lite här så står det en hel del om det!


okej, men problemet har inte kommit i samband med oljebyte? för det borde väl inte börja krångla efter 500-600 mil efter oljebyte ?

dock är det dax för ett oljebyte!
 
Vad är "RÄTT" fabrikat på kopplingsfjädrar ?

* Kolla stålskivorna att de är plana och INTE blånerade.

* Kolla friktionsytorna på fiberlamellerna.
är dessa saker ok, då kan det bara vara fjädrarna som är för mjuka....

* som sagt köp hårdare fjädrar och köp riktigt fabrikat


:confused: Denna fråga har jag ställt flera gånger, men ingen tycks kunna/idas svara....

Vad är RÄTT fabrikat ? :confused:



.
 
Nej, om det inte har kommit i något i oljan under tiden, vatten, soppa tex? Hur ser den ut, svart å fin, eller grå/brun?

Nu är han fixad iaf, det var kopplings vajern som var så dålig att den inte gick tillbaka tillräckligt fort så när han började slira så fortsatte han!!

Men nu tutar vi och kör igen!!

tack för hjälpen!!
 
Back
Top