koppling som INTE kopplar

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Suzuki DR600, kopplingen tar inte ett skit.
Men skänslan i kopplingshandtaget är "den rätta" tycker jag iaf,
men petar man i växel o rullar fram med kopplingen i,,, så är ljulet
låst! Är det någom som kan komma med bra fröslag?!
K-korgen är ny (bättre begagnad), lammeller&glidskivor nya, fjädrarna
är oxå nya!

Har pratat med killarna på MB-racing, och även dem är utan
svar! Får ju motardfälgarna&däck nu i veckan, vill ju inte stå med
allt klart, så när som på kopplingen!
SÅ HJÄLP!!!!
 
har du samma problem även om du kör den varm?
Hade en 125:a som var slick 50 preparerad, "slicket"
gör att allt blir väldigt glatt så även kopplingen, men
den tog bra när den blev varm...

Har du kört den varm?
 
Om du vet med dig att all är rätt installerat, dvs du har trippelkollat och haft en kompis som tittat på det... ta ut den på en liten tur på högsta växeln och dra in kopplingen medans du gasar - frikopplar den inte då har du gjort något fel - in i garaget och gör om.

Däremot OM den frikopplar, rusa motorn på högsta växeln och släpp ut kopplingen rätt långsamt ett par gånger - blir det bättre så behöver den bara bli inkörd. Upprepa inte det där momentet för många gånger i rad under allt för kort tid (min 5 minuters mellanrum), då bränner du lamellerna.
 
Jag har inte alls kört med den, eftersom när man sänger i ettan så stutsar den iväg o dör.
Så hur ska man lyxkas åka iväg med högsta växeln, eller menar
du att man ska försöka ta sig iväg med ettan o krossväxla sig upp
till 5:e växeln?
Jag har plockat ner skiten 2-3gånger, och frågat ett par bekanta och kunniga personer,, men dåligt med svar.
 
Jag var 15 minuter från Västerås i helgen, du skulle ha skrivit och frågat i lördags så hade jag kommit över. :)

Om du först har ett litet kort spel och sen ett normalt kopplingsmotstånd när du drar in handtaget så bör den funka. Det är inte så att du har monterat en skev stållamell?
Lägg skivorna på ett plant underlag och kolla så att ingen är krokig.

Använd två magneter när du plockar ur lamellerna så att du inte riskerar att skada dom.
 
Magneter när man plockar ur lammellerna?! Det är väl inte så känsligt det där, eller?!
Har provat idag med, plockat isär, och gjort rent skiten ordentligt,
funkar INTE. Provar med agamla k-korgen, fungerar INTE!
,,trött på skiten!
 
Nope! Inte vad jag kan se, sitter med "glidlager" på k-korgen,
men inga kullager som skulle kunan pajja! Tycker ju allt flyter som
det ska när man provar för hand, innan man sätter på kåpan.
Men när skiten sitter där det ska,, så funkar det inte.
 
När du frikopplar, ser du om lamellerna (eller något annat) rör på sig? Har du hydralisk koppling, är den luftad? Hur påverkas tryckplattan?

Stållamellerna slår sig väldigt lätt, därför bör man inte använda en skruvmejsel för att bända ut dom ur korgen.

Du berättade inte om du hade mätt planheten på stållamellerna?
 
En koppling är ju inte så komplicerad. Ta bort kåpan, lägg i en
växel, bromsa bakhjulet o vrid på motordrevet på veven. Då ser
du om den funkar. Du orkar vrida mer än motorn m lagom
långt dragskaft. 50 Nm är inte så mkt...Prova med färre fjädrar,
tom helt utan, då borde den slira ganska lätt....
/u
 
Anderbrink: Jag har inte sett efter om platorna är plana, men ska
ta o göra det nu. Och använda mejsel för att få ur skivorna från
korgen har aldrig behövs, bara plocka ur för hand!
Men kom i natt, att åt minstånde EN lammell var mer sliten på en
halvan på ena sidan, kan det vara en ganska så visentlig sak?
Prova utan fjädrar låter ju oxå som en bra ide o prova, då får man
iaf se om skiten funkar!

Tack så jäte mycke för alla föslag, bara mata på med dem,, tills
kopplingen vill som jag!
 
,, har plockat ur paketet igen! (typ 6:e gången på 2dagar).
Står med det på bord, och sätter ihop det, bara så pass att sitter som det ska, inte minsta tillstymmelse till åtdragning på kruvarna som går genom fjädrarna, då funkar det!
Men kruvar jag liiite till (endast med fingrarna), så pass att allt
ligger ihop (utan tryck, fjädrarna har inte börjat jobba äns), då
sitter det redan som gjutet!
Vad är felet?!!
Det måste ju vara något med lammeller&co, men vad?! Glidskivorna
är nya, lammellerna är oxå som nya,,, eller kan man bränt dem
då det krånglade i höstas?! Men om man bränner dem, då
är det väl tvärtom, alltså dem får inget fästa alls?
,,, för det lär väl inte vara oljan som greppar för bra?
 
Ditt trix med att dra lite på skruvarna säger ju inte mycket egentligen. Är du säker på att kopplingen VERKLIGEN avlastar lamellpaketet från tryck när du kopplar? På in Sukka så öppnade det sig en hel del och och inget klibb i världen hade kunna driva runt paketet.

Jag hade verkligen kollat upp den mekaniska funktionen på själva avlastningsmekanismen....eller vad man nu kan kalla det...
 
vet att detta är en sju år gammal grej, men ändå..
hade samma problem på min 650 -92 förra året, och fler kommer att drabbas.

Kolla brickorna som sitter på var sida om glidlagret till korgen. om dessa är slitna fungerar ej kopplingen när den är ihopsatt. kanske bör man lägga en slant på ett nytt glidlager också..??
 
Har du köpt "lamellsett" eller delar från olika fabrikat?
Fjädrar,lameller,skivor. Annars kan man få diverse problem.
Då det tydligen kan skilja lite på lameller och skivor.
(som också är känslig för skevhet efter brytning med skruvmejslar)
Så det är bra om man vet refmåtten för kontrollmätning.
Kanske inte tillräcklig spänst i fjädrarna.
Är du helt tvärsäker att satt allt åt rätt håll,årdningsföljd,ev markeringar osv.
Kollat så du använder rätt olja.
Inga nötningar,slitningar på kopplingskorg i den grad som kan ställa till sämre humör =)
Justerat både handtag och kopplingsarm nere vid motor.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top