Koppling som inte frikopplar

MacRabbit

Oskyldig
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CB500F 1978, F650GS 2007
Kopplingen på min CBR 954 har bråkat lite och inte velat frikoppla ordentligt. Dessutom har den haft ett "hackande/knackande" ljud om jag varvat den snabbt från tomgång i friläge, dock inte om jag haft kopplingen indragen medan jag gasat. Jag har nu skruvat upp den och hoppades att jag genast skulle kunna se vad som behöver bytas, men så var inte fallet.

Postar lite bilder så kanske någon här kan berätta vad jag ska kolla efter eller kanske ni med hjälp av bilderna och symptomet kan säga vad som behöver bytas?
 

Bifogat

  • IMG_2426.jpg
    IMG_2426.jpg
    115.7 KB · Visningar: 158
  • IMG_2427.jpg
    IMG_2427.jpg
    102 KB · Visningar: 138
  • IMG_2428.jpg
    IMG_2428.jpg
    113.3 KB · Visningar: 145
  • IMG_2429.jpg
    IMG_2429.jpg
    109 KB · Visningar: 104
  • IMG_2432.jpg
    IMG_2432.jpg
    135.6 KB · Visningar: 194
fanns tydligen en omgång till med skiva/lamell som satt fast. Den var lite blånad och repad, vilket låter som de symptom jag borde leta efter?

Kan det räcka med att byta ut endast denna eller är det lika bra att byta allt på en gång?

Edit: Lade till bild på kopplingskorgen
 

Bifogat

  • IMG_2433.jpg
    IMG_2433.jpg
    126.2 KB · Visningar: 161
  • IMG_2437.jpg
    IMG_2437.jpg
    91.6 KB · Visningar: 151
Last edited:
fanns tydligen en omgång till med skiva/lamell som satt fast. Den var lite blånad och repad, vilket låter som de symptom jag borde leta efter?

Kan det räcka med att byta ut endast denna eller är det lika bra att byta allt på en gång?

Edit: Lade till bild på kopplingskorgen

byt alla...
 
fanns tydligen en omgång till med skiva/lamell som satt fast. Den var lite blånad och repad, vilket låter som de symptom jag borde leta efter?

Kan det räcka med att byta ut endast denna eller är det lika bra att byta allt på en gång?

Edit: Lade till bild på kopplingskorgen

De stålskivorna som är blåanlöpta har förmodligen slagit sig, det kan du se om du lägger dem på en glasskiva eller spegel. Detta gör att slaglängden från ditt kopplingshandtag ej längre räcker till för att relaxera lamellpaketet, därav går det dåligt att frikoppla. Det blir samma sak om man har sprängda lameller, men dina var ju hela.

Mvh
Jörgen
 
Är man riktigt snål köper man ett par ark 160-papper och fäster det på en platt yta. Slipa sen stållamellerna för hand. Den riktigt "händige" använde en stor enkelgradig fil (som mig - när jag gradar av sprillans stållameller innan jag monterar dem).
 
Tack för svaren!

De spår som uppstått i kopplingskorgen, är de i sammanhanget så djupa att man bör byta den också eller räcker det med skivorna/skivan i detta fall?

Ska kolla vad grejerna kostar idag, sen får jag väl bedöma hur snål jag ska va :)
 
Tack för svaren!

De spår som uppstått i kopplingskorgen, är de i sammanhanget så djupa att man bör byta den också eller räcker det med skivorna/skivan i detta fall?

Spåren kan "elimineras" genom att du monterar en extra stållamell längst innerst som gör att hela lamellpaketet flyttas ut och hittar ny fräsch yta att jobba mot. Kopplingen kan dock bli lite tung att greppa men kommer definitivt inte att slira! :D
 
Spåren kan "elimineras" genom att du monterar en extra stållamell längst innerst som gör att hela lamellpaketet flyttas ut och hittar ny fräsch yta att jobba mot. Kopplingen kan dock bli lite tung att greppa men kommer definitivt inte att slira! :D

ok :) men att försöka slipa för att jämna ut det är inte att rekommendera? Blir kanske glapp som man inte vill ha där då?
 
ok :) men att försöka slipa för att jämna ut det är inte att rekommendera? Blir kanske glapp som man inte vill ha där då?

en aning kan man slipa skulle jag tro.. fast det är ändå bättre som han sa innan med att sätta en till skiva:)
 
Last edited:
3010757 ok :) men att försöka slipa för att jämna ut det är inte att rekommendera? Blir kanske glapp som man inte vill ha där då?
Det är okej att slipa om du lyckas slipa alla ytorna exakt lika. Annars får du ju mångdubbel belastning på de ytor du tog bort minst av, vilket leder till ökat slitage på de ytorna. Jacken kommer fortare och blir djupare.

Nej, slipa inte.
 
Bytte en stålskiva, ruggade upp de andra lite och filade bort de värsta kanterna på kopplingskorgen.

Resultatet är en något smidigare koppling utan samma tendens till att dra vid rödljusen, helt perfekt är det dock inte. Det hackande/knackande ljudet finns också kvar, hoppas fortfarande på att det är kopplingsrelaterat så att det är lätt avhjälpt med ett korgbyte nästa gång det kliar i fingrarna efter att skruva lite.

Tack för alla tips, nu har man lärt sig nåt nytt igen!
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top