Koppling slirar

lusthuset

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
1982, Suzuki gsx 750 e
Hej.

Har en Suzuki gsx 750e 1982 årsmodell.
Har ett rpoblem med koppling/växlar. Svårt att växala mjukt. och när jag spänner kopplingen så går växlarna i mjukare men då slirar kopplingen vid högt varv.
Läst här på forumet´att ändel har fått svårt att växla och att kopplingen slirar vid högtvar, efter att de har bytt olja

Jag själv tror att jag behöver byta lammeller och fjädrar, och allt som behövs.
Men undrar vad ni kunniga på forumet tror.

Hur svårt är det att byta lammellerna. Behövs det några specialverktyg.

Är rätt så mek-kunnig men har aldrig bytt lammeller förut.

Vart får man tag på plåtskivorna hittar bara lameller och kopplingsfjädrar hos olika nätbutiker.

Det är inte särskilt svårt. Jag behövde ingen form av specialverktyg på min ZX6:a för att bara byta lameller. Försök hitta en verkstadsmanual om det går. Den är bra att ha tillhands.

Stålskivorna ska normalt inte behöva bytas. Är bara att mäta dom med ett bladmått och kolla så dom inte är blåanlöpta pga för hög värme.

Ställ hojen på sidostödet innan du påbörjar allt de som står, så ska de inte rinna ur allt för mycke olja.

Släpp på kopplings-wiren

Lossa kopplingskåpan, lirka med kopplingshävarmen Nr. 28 lite
Ev. kan en ny packning behövas om den pajar till kåpan.

Lossa de 5st skruvarna Nr. 13 som håller kopplingsfjädrarna Nr. 12

Ta ut lameller Nr. 9 och stålskivor Nr. 10.

Var noga med att hålla reda på ordningen de tas ut å sätts i.

Undersök stålskivorna om de e plana och inte ojämt slitna samt tjocklek eller värmepåverkade.
Om de e oki, kan du låta blästra skivorna på båda sidorna, olja in dom.

Montera skivor och lammeller i omvänd ordning.

Byt gärna Fjädrar Nr. 12. De kan bli slappa med åren och tillsammans med slitna lammeller göra att de slirar.

När du sedan monterar på kopplingskåpan, dra på lite packnings-gucka precis där vevhushalvorna delas på höger å vänster sida om öppningen in i kopplingen, Och när du monterar på kåpan får du lirka med hävarnen Nr. 28, så du får den i rätt läge.

En sak till, de lameller som är tillverkade efter ett visst årtal har något andra egenskaper pga av förbud mot asbest, som kan påverka funktionen i kopplingen på äldre maskiner.

Hoppas de fungerar bra nu :tummenupp

Bifogat

• Kopia av 750E koppling kopiera.jpg
    Kopia av 750E koppling kopiera.jpg
    144.4 KB · Visningar: 137
Tack så mycket för svaren.
Om jag köper nya lameller hur vet jag då vilken ordning de ska sitta i?? Eller spelar det då ingen roll, utan har det bara att de gammla är inslitna på ett sett??'

Tack så mycket för svaren.
Om jag köper nya lameller hur vet jag då vilken ordning de ska sitta i?? Eller spelar det då ingen roll, utan har det bara att de gammla är inslitna på ett sett??'

Tror inte det finns någon inbördes ordning på lamellerna. Dock kan det vara så att den yttersta ska vridas lite annorlunda mot resterande. Borde man kunna se i handboken eller på en genomskärningsbild.
Håll bara koll på hur det ser ut när du river ner det så går det nog som en dans :tummenupp (Tips. Kamera är inte fel att använda :tummenupp )

Kamera är alltid bra att ha med när man mekar :)
Bara beställa lite delar nu då sen bara sätta fart.

tackar tackar

Har hört att man ska glasblästra stålskivorna .Stämmer det? .Har själv alltid gjort det.Vilken Olja kör du på. Körde själv med Catrol några år men då fick jag kopplingslir.

Har hört att man ska glasblästra stålskivorna .Stämmer det? .Har själv alltid gjort det.Vilken Olja kör du på. Körde själv med Catrol några år men då fick jag kopplingslir.

Tagit ur lameller och stålskivorna, lät en mc-mekaniker kolla på stålskivorna och han sa att de såg bra ut, och behövdes inte glasblästras. Om stålskivorna hade varit i behov av rengören så glasblästrar man sa mekanikern.

Mekaniker mätte även tjocklek så stålskivorna och längden på fjädrarna, allt såg bra ut. Men lamellerna var redigt slitna :D

Jag har kört på Motulo, men köpte Castrol olja nu.

Lånar tråden av dej Lusthuset!

Jag köpte en Husa enduro nu på senvintern/tidig vår. Kopplingen fungerade felfritt då. Men nu i veckan när jag skulle lägga i ettan vid nystart så tog inte kopplingen. Efter det måste jag rulla den innan jag slänger i ettan. Annars blir det kärringstopp direkt.
Kopplingen börjar fungera igen bara efter att rullat någon meter.

Vad kan detta bero på?

Lånar tråden av dej Lusthuset!

Jag köpte en Husa enduro nu på senvintern/tidig vår. Kopplingen fungerade felfritt då. Men nu i veckan när jag skulle lägga i ettan vid nystart så tog inte kopplingen. Efter det måste jag rulla den innan jag slänger i ettan. Annars blir det kärringstopp direkt.
Kopplingen börjar fungera igen bara efter att rullat någon meter.

Vad kan detta bero på?

Har samma problem på en av mina hojjar och undrar också, min teori kan vara att lamellerna klibbat ihop:confused:

Hallå, lånar tråden lite!! Min koppling har börjat slira när den är kall men sen fungerar den bra, Varför???? har alltid kört Biltemas racing olja, Bytte koppling för ca 1200 mil sedan men använder den rätt friskt när jag kopplar upp den på slangen. Kan lamellerna vara slut redan? men borde den inte slira jämt då?

Hallå, lånar tråden lite!! Min koppling har börjat slira när den är kall men sen fungerar den bra, Varför???? har alltid kört Biltemas racing olja, Bytte koppling för ca 1200 mil sedan men använder den rätt friskt när jag kopplar upp den på slangen. Kan lamellerna vara slut redan? men borde den inte slira jämt då?

Någon???????????????

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...