Koppling slirar, kan det bero på oljan?

SimonJ

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX-6R
Hej,

Jag har precis tagit fram hojjen från vintervilan & bytt olja & filter för årets bravader.
Det jag märkte på jungfruturen var att kopplingen helt plötligt har börja slira. Märkte det när jag skulle koppla upp den på 2:an ett par gånger, har aldrig hänt förut.

Det enda som jag ändrat på sedan förra säsongen är att jag nu har en annan olja. Förut hade jag Motul 300V factory line vilket är en helsyntetisk olja, nu har jag Motul 5100 Ester som är en technosynthese olja vilket jag antar är delsyntes?
Kan detta vara orsaken eller är det så att kopplingen helt plötsligt är slut?

mvh
Simon

Kan vara så, men inte nödväntigtvis.
Vet inget om den olja du använt dig av, men är den avsedd för mc?!
Har du tur så är det bara något som löser sig själv, eller så kan det åtgärdas genom att byta tillbaka till den "gamla" oljan.

Last edited:
Jo då, det är en motorcykel olja.
Känns ju som att det trots det kan vara problemet då det dök upp helt ur det blå så att säga, men det är klart, är det kopplingen/lamellerna så ska ju även det börja nån gång så att säga.

/S

www.motul.com står det att 5100 ska passa alla typer av hojar, iaf 10W40 & 15W50.

Braxen skrev:
Det är därför man ska byta oljan ett antal mil innan man ställer in den för vinterdvala! :tummenupp

Fast då blir ju vinter/avställningsoljan lite förorenad (vilket ligger kvar hela vintern), men det kanske inte spelar så stor roll om man inte kör så långt före avställningen.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...