Koppling slirar efter oljebyte

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Karlstad
Hoj
XR1200 -09
Hej!
Bytt olja och den slirar. Vad göra?
1. Byt till annan olja
2. Byt till en billig olja kör ett par mil och byt till ny bättre olja
3. Töm ur + ta ur lameller och rengöra dom
4. Annat sätt
Givetvis byta filter mellan oljebytena.
 
Biltemas. Men tror den oljan är helt ok. Min cykel kanske är kinkig. Vet att r1an är också kräsen. Nu har jag köpt mobil 1 för 225kr/l se om den funkar.

Men du, en snabbsökning ger mig inga träffar för att det finns en Mobil1 för våtkoppling/mc?
 
Men du, en snabbsökning ger mig inga träffar för att det finns en Mobil1 för våtkoppling/mc?

Men däremot är ju Biltemas olja JASO-klassad, alltså för våtkoppling. Funkar det inte med den så är det nog nåt annat fel.
 
Häll INTE bilolja i hojen!!!! = Mobil1.


Ut med kopplingen, gör rent...kolla stålskivor och lammeller...ser allt bra ut så vät lamellerna i Motul 300V 10W40....montera kopplingen...och kör på Motul...

Men INNAN....hur långt har hojen gått på nuvarande lameller? och hur mycket kopplingjuckande för att wheela har du utsatt de stackar lammelerna för...kanske dags att byta dem oavsett....
 
Men du, en snabbsökning ger mig inga träffar för att det finns en Mobil1 för våtkoppling/mc?

Den heter Mobil 1 racing 4t full synthetic 15W-50.
Det står att den är till för motorcyklar och då borde den klara kopplingen för det är inte många hojar som kör med torrkoppling. Det är en motorcykel på framsidan också. API SJ/CF, JASO MA står det på baksidan

Häll INTE bilolja i hojen!!!! = Mobil1.


Ut med kopplingen, gör rent...kolla stålskivor och lammeller...ser allt bra ut så vät lamellerna i Motul 300V 10W40....montera kopplingen...och kör på Motul...

Men INNAN....hur långt har hojen gått på nuvarande lameller? och hur mycket kopplingjuckande för att wheela har du utsatt de stackar lammelerna för...kanske dags att byta dem oavsett....

Den har gått ca 400mil och inge bakhjulsåkande för min del. Jag är ju en gammal gubbe:tummenupp. Någon kanske har bränt kopplingen då han bänkade den och du vet vem i så fall.
 
Last edited:
Alternativ 3. Men du ska inte behöva tömma ur om du har möjlighet att luta över hojen från kopplingssidan.

Biltema oljan ska inte orsaka slir i sig.

Sen schimsar man upp fjädrarna 1,5mm så biter den :D
 
På mina gammel-R1:or (har haft några stycken) har det slirat lite med Biltemas olja när oljan är kall, men efter att ha fått upp tempen lite är det inget problem. Kanske kan vara något sånt?

EDIT: Man behöver föresten inte tappa ur oljan för att mecka med kopplingen. Det räcker att hojen står på stödet så lutar det tillräckligt.
 
Min R1:a slirade med alla oljor jag testade utom Motul halvsyntet 5100 tror jag den heter.

Jag bytte till motul å den funkade perfekt.
 
Hade Motul innan. Men läste att biltemas olja var ok så jag provade. Borde funka med Mobilen också. Fick bra pris på den så jag kan ej byta den.
 
Var in till stan och köpte Motul 300v och nytt filter. Lika olja som jag hade vid förra bytet som funkade. Mobil 1 får vänta eller så säljer jag den. Nu ska jag på 40-års fest och sitter med en rom och cola:yoparty
 
Du kan inte köra på helsyntet,vissa hojar e känsligare.
Halv eller delsyntet brukar hjälpa.
Har samma på min tl,helsyntet kan man bara glömma.
 
Om en koppling börjar slira, när man byter olja, då bör man ta sig en titt på den kopplingen.
Det är alltså inte oljans "fel" att det slirar.
Det är bara ett bevis för att oljan gör det den ska, och att den oxå har en bärig stark film.
Något som den gamla slut oljan inte hade, och därför greppade lamellerna.

Det är alltså fel väg att gå, att hälla i en sämre olja (med sämre bärighet) för att få kopplingen att greppa.

Sen undrar även jag vilken biltemaolja du hällde i? (det framgår såvitt jag ser...inte)

Troligen har du brända/glasade lameller, eller krokiga stålskivor.
Eller en kombination av dessa, samt att det ibland oxå finns justerskruvar inte bara på wiren, utan oxå på excentern som trycker i lamellcentrum.
(inte alla hojar har denna excenterjustering, men många har)

Otaliga är de hojar jag tagit emot med "slirande koppling" där wirespelet är ok, men centrumjusteringen på excentern haft nollspel och legat på, med slirande koppling som resultat.

Efter att ha slipat rent lamellerna på planskiva, samt blästrat stålskivorna, breukar en sån koppling bli kry igen.

Lös alltså ditt kopplingsproblem på RÄTT sätt.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top