koppling släpper inte helt

• Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
Började få lite problem med kopplingen förra säsongen, säkerligen beroende på talanglös kopplingsteknik. Hursomhelst, vad som händer är att kopplingen inte frikopplar helt och hållet, har jag upp hojen på depåstödet så rullar hjulet lite grann trots att kopplingen är indragen till handtaget. Justerar jag wiren så att hjulet inte rullar får jag istället kopplingsslir. Det känns som om det "hackar" lite när man växlar, speciellt på lägre växlar.

Jag har säkert misshandlat kopplingen en hel del genom halvkassa slangningsförsök och slirande vid nedväxlingar men vad kan vara orsaken till detta? Är det stålskivorna som är skeva eller är det nåt annat?

Coola Ola skrev:
Började få lite problem med kopplingen förra säsongen, säkerligen beroende på talanglös kopplingsteknik. Hursomhelst, vad som händer är att kopplingen inte frikopplar helt och hållet, har jag upp hojen på depåstödet så rullar hjulet lite grann trots att kopplingen är indragen till handtaget. Justerar jag wiren så att hjulet inte rullar får jag istället kopplingsslir. Det känns som om det "hackar" lite när man växlar, speciellt på lägre växlar.

Jag har säkert misshandlat kopplingen en hel del genom halvkassa slangningsförsök och slirande vid nedväxlingar men vad kan vara orsaken till detta? Är det stålskivorna som är skeva eller är det nåt annat?

Troligen är kopplingen slut, åtminstone uppkommer detta fenomen på bilar...
Vad har du för hoj? Har du gemensam olja i motor och v-låda så prova en annan olja, för du har väl inte hällt i vanlig motorolja? :fatta!

Så är det på min hoj också, måste hålla emot en del (5nm kanske) på hjulet för att det inte ska snurra, det märks ingen speciellt när man kör så jag bryr mej inte :)

Dez skrev:
Så är det på min hoj också, måste hålla emot en del (5nm kanske) på hjulet för att det inte ska snurra, det märks ingen speciellt när man kör så jag bryr mej inte :)

Så var det på min förra hoj mä, vet inte om det är så på denna också då jag inte har nåt centralstöd.

byt olja!!! det är mitt tips iallafall...

Kanske kan gå å justera till en skvätt med fjädrarna o tryckplattan?
obs nu frågar jag!

Så har jag haft på alla hojar jag har ägt, tror jag. Bakhjulet snurrar tom med friläget i ibland. Olja är väl knappast helt friktionsfritt?

Tja, jag har ju bytt olja tre ggr i hojen (100,600 och 1100) men inte egentligen tänkt på det då jag inte haft depåstöd förräns mellan andra och tredje oljebytet. Självklart har jag kört på "riktigt" olja. Motul 5100 och Shell Advance, för att vara specifik. Tyckte knackigheten blev lite bättre ett tag efter oljebytet men hade också rejält kopplingsslir när den olja var ny i lådan. Ska försöka hitta Motul till nästa oljebyte.

Att bakhjulet snurrar kanske inte är nåt att hänga upp sig på då iaf.... Tycker ändå att man får vara väldigt "tydlig" när man växlar, dvs, hålla in kopplingen en stund och växla långsamt för att vara säker på att inte få knack i lådan....

Som redan sagts kan det mycket väl vara oljan, eller som du var inne på kan skivor/lameller ha slagit sig lite. Sista och värsta tänkbara scenariot kan vara att kopplingskorgen börjar bli sliten, lite sågtandad liksom. Om det stör dig ta isär och kolla, är dock normalt med viss drivning vid frikoppling. Värre vid kall motor?

Tyrgash skrev:
Som redan sagts kan det mycket väl vara oljan, eller som du var inne på kan skivor/lameller ha slagit sig lite. Sista och värsta tänkbara scenariot kan vara att kopplingskorgen börjar bli sliten, lite sågtandad liksom. Om det stör dig ta isär och kolla, är dock normalt med viss drivning vid frikoppling. Värre vid kall motor?

Tar upp den här tråden igen då jag hade isär kopplingen förra helgen och det var som du sa, kopplingskorgen (och framförallt kopplingsnavet) var lite hackigt så jag filade till det för att få det lite jämnare. Skivor och lameller såg dock fina ut. Allt var perfekt precis efter oljebytet men är lite "hackig" låda igen nu. Känns annars som att det blir värre med varm motor än med kall.

Coola Ola skrev:
Tar upp den här tråden igen då jag hade isär kopplingen förra helgen och det var som du sa, kopplingskorgen (och framförallt kopplingsnavet) var lite hackigt så jag filade till det för att få det lite jämnare. Skivor och lameller såg dock fina ut. Allt var perfekt precis efter oljebytet men är lite "hackig" låda igen nu. Känns annars som att det blir värre med varm motor än med kall.

vad jag förstår så har alla hojar en tendens att inte frikoppla helt och på motarder är det speciellt märkbart. i friläge märks inget på min men med ettan i och kopplingen inne måste jag hålla emot en hel del annars rular den lite framåt. det är inget att oroa sig för så låt det va om du inte stör dig särskilt på det.

Lixom, oljans viskositet är inget att göra åt... dvs bakhjulet kommer alltid att snurra med lite trots att den är urkopplad. Enda "sättet" att få bakhjulet att inte snurra med växel och urkopplad i är att dränera motorn på olja. :tummenupp

Okidoki, då låter jag det vara!

Problemet med att växlingarna kan vara lite knackiga kvarstår dock, framförallt upp/ner mellan ettan och tvåan. Kanske är normalt på en hoj som gått snart 1500 mil men det känns lite halvbra då den inte kändes så när den var ny. Lådan känns alltså bättre när motorn är kall. Kan det vara läge att köra med tjockare olja (högre viskositet?) isf?

//meckarnewbien

Coola Ola skrev:
Okidoki, då låter jag det vara!

Problemet med att växlingarna kan vara lite knackiga kvarstår dock, framförallt upp/ner mellan ettan och tvåan. Kanske är normalt på en hoj som gått snart 1500 mil men det känns lite halvbra då den inte kändes så när den var ny. Lådan känns alltså bättre när motorn är kall. Kan det vara läge att köra med tjockare olja (högre viskositet?) isf?

//meckarnewbien

Har du kollat kopplingsvajern? :hihi

(tack)

//jag

Hoztic skrev:
Så gör min hoj med, tills den är riktigt varmkörd, då snurrar det inte, eller i vart fall tar det en stund innan det kommer igång lååååångsamt om man stoppar det för hand!

Kanske borde starta en ny tråd då jag har fått anledningen till att bakhjulet snurrar förklarat för mig och har avfört det från dagordningen, sas....

Coola Ola skrev:
Kanske borde starta en ny tråd då jag har fått anledningen till att bakhjulet snurrar förklarat för mig och har avfört det från dagordningen, sas....

Han spann bara vidare på det jag skrev, dvs att en tjock kall olja gör att kopplings draggar mer än en uppvärmd (som då är lite tunnare) olja, dvs viskositetsförändringen som en faktor av temperaturen.

Coola Ola skrev:

Så du har fått iordning hojen nu då. Dags för en liten tur snart kanske då :)

slir.

jag har liknande fenomen på min hoj. r6 -00.
kall e den helt sanslös, måste köra hojen typ till 45c inna växling är aktuellt, försöker jag innan krachar det och den dunkar i. när den sedan är varm...
står jag still koppling i ettan i å varvar den så vill den framåt. har justerat på handtaget och den e nu nästan fullt spännd å det kan inte vara bra.
sitter ny olja och filter dessutom "castrol", förra ägaren sa någonting om att hanh bytt till hårdare fjädrar och ja det märks isf, min e as trök, kopplingen alltså, går inte att jämföra med broders r1a. ska ge mig på en rivning imorrn å spana lite, ska ihnadla nya fjädrar att börja med. någon som har tips?

Ett inlägg i debatten, bara.

-Kolla glappet i fästbulten till kopplingshandtaget. Hålet i k-handt brukar bli slitet och då får du kortare väg på vajern.

pilsner

märkte nu påväg hem häri natten att hojen kändes riktig skum.. kunde dock inte avgöra om det slirade eller om de va för jag va seg å den starka vinden dom gjorde att jag inblillade mig..

men hur känns det etc när hojen slirar?
jag hade öronproppar i också, så jag kunde inte höra så mkt :3freak

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna