koppling ras eller

zx7r

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
zx7r
var ute och bruma lite.efter ett kort uppehål när jag skulle vidare så märkte jag att kopplings hantage förlorade tryck.jag var tvungen att pumpa upp d hela tiden och till slut gick inte d heller... tittade närmare på d idag,och när hojen bara står så känns d ok,men när jag startar och försöker få i en växel så går d inte,jag hör när jag trycker in hantaget att d typ inte vill frigöra kuggen riktigt och känner att d typ slår till baka när jag släper upp.jag provade å lufta lite,öppnade å kännde lite på pinnen som trycker ut kopplingen,men d känns som d ska.... behöver kannse riva hela kopplingen !!
när d någon som har en susning om vad d kan beropå.. jä....tacksam för.
tack på förhand/ zx7r - 97

Sliter man ut kopplingen så brukar den ju sluta ta, inte tvärs om! Det låter ju som att du har luft nånstans i systemet. Hur är det med vätska i behållarn? Har du några läckage nånstans?

inge läckage,luftat har jag gjort ordentligt,fyllt på med ny oil... imorse när jag prova lite fick jag i 1an men sen fick jag inte in hantaget ordentligt så jag fick alldrig ur växen igen

Om vætskenivån var låg och du inte har några utvændiga læckage ær slavcylinderns tætning kass och vætskan har læckt in i motorn

Var vætskenivån bra lær huvudcylindern vara kass

skulle d vara läckage så skulle man se att oilnivån blev mindre i behållaren

ja huvudcylindern fastnar så kopplingshantaget blir helt stumt,men bara när den är fastskruvad.har jag den löst så åker cylindern in å ut utan broblem.vad kan d beropå.... tacksam för ider

Menar du när själva handtaget INTE är fastskruvat, då funkar huvudcylindern. När handtaget ÄR fastskruvat då funkar det inte att koppla ur/i? Isåfall låter det ju som att problemet ligger i själva handtagsinfästningen.. eller?

Tänk på att det nästan är omöjligt att lufta en koppling den vanliga vägen dvs. pumpa och sen släppa ut på luftnippeln där nere. Det bästa är om man trycker vätskan bakifrån, från nippeln och uppåt.

Har du hällt i rätt olja? Ska väll vara mineralbaserad olja i hydraliska kopplingar? (Står på locket annars)

//Tapper

när jag har själva kolvhuset i handen och försöker ge cylindern lite motstånd,då ser jag att kolven åker fram när jag klämer åt kollingshantaget och att den sjunker in igen när jag släper efter. olja köpe jag ny igår och rena hela systemet.hällde på ny å fin...men eee vadå jag luftade nere vid kolvhuset med nipen,går inte d eller.och hur fyller man på nerifrån å upp,och hur luftar man då ?

Har du hällt i rätt olja? Ska väll vara mineralbaserad olja i hydraliska kopplingar? (Står på locket annars)

//Tapper

Det vanligaste är att det är "normal" bromsvätska.!!!
Det är väldigt viktigt att man har i RÄTT "olja".

Men... du har rätt i att det finns Vissa hojar som det ska vara hydraulolja i. Men det är ganska ovanligt.

Mats

Menade såklart "mineral bromsvätska" På polarens KTM vi bytte vätska på så skulle de va "mineral bromsvätska" iaf :)

Står på locket om du skulle vara osäker.

//Tapper

....och hur fyller man på nerifrån å upp,och hur luftar man då ?

På apoteket säljer dom sprutor (den delen som man har vätska i, inte med kanyler), köp en stor sådan och en bit slang med passande inner diameter, slang till spolarvätska har jag använt.

*Sätt fast ena änden av slangen och fyll sprutan med oljan.

*Nästa steg blir att skruva upp nippeln till luftningen lite och anslut andra änden av slangen över den.

*Sedan pressar du ut oljan du har i sprutan bakvägen upp i systemet, när oljan har slutat bubbla i burken vid handtaget skruvar du åt luftnings nipplen igen, fyll på med olja i burken om det behövs.

Systemet blir på detta vis automatiskt tömt på luft. Denna teknik fungerar även bra på bromsar om man bara har ett bromsok.

Finns bra bilder och utförligare beskrivning i mekmanualen till vissa KTM modeler om någon har en sån liggandes och vill skana.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back