Koppling R1

Kentamannen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
R1 -99
Hej!

Har nyligen införskaffat mig en R1 -99 som gått 2900 mil, fullstämplad servicebok och med kvitton.

Mitt problem är att kopplingen tar väldigt högt, den börjar ta de sista 1-2 cm. Det här är minst sagt riktigt irriterande och svårt att starta med från stillastående.

Har justerat kopplingshandtagen men det är givetvis ingen skillnad. Vad är det som kan vara knas med den? Är det lamellerna eller något annat?

Den slirar inte, och går för övrigt klockrent.

Ser fram emot svar när ni kommit in från era hojturer! :tummenupp

Farbror Ken

Jag kan starkt rekommendera att inte köra en meter till med den.
För får du en havererad koppling så får du högst troligt även en trasig motor på följd av det.

lossa kopplingskåpan, ta ur lameller och skivor och titta på hur dom ser ut.

Jag kan starkt rekommendera att inte köra en meter till med den.
För får du en havererad koppling så får du högst troligt även en trasig motor på följd av det.

lossa kopplingskåpan, ta ur lameller och skivor och titta på hur dom ser ut.

:gnissla

Fixar det på en gång isåfall! Man behöver väl inte tömma den på olja för att lossa kopplingskåpan?

Har servicemanual till hojen och där står att man ska ha ett verktyg, en kopplingshållare. Är denna definitivt nödvändig eller klarar man sig utan? Har annars sett på bikeshop.se att de verkar ha bra priser på både verktyget och lamellset.

Edit: Läste servicemanualen igen och det verkar endast nödvändigt med specialverktyget om man ska ta ur hela kopplingen, "the clutch boss" etc. Stämmer detta? För lamellerna sitter väl bakom tryckplattan och därefter sitter "the clutch boss"?

Går ut och meckar lite nu!

Last edited:
Du ska inte lossa hela kopplingskorgen inte.

Du behöver inte ta ur motoroljan. Dock kan det droppa och stänka lite olja.

När kopplingslåsan är loss, lossa varje mutter för fjädrarna som håller ihop lamellerna. Var försiktig när du drar åt dom, de går faktiskt av rätt så lätt om man drar åt dom för hårt.

Du kanske behöver byta packningen. Var försiktig och du kanske kan återanvända den. Den får inte ha några som helst brytningar i pappret.

Det jag vill att du ska titta efter är brustna lameller, därav att kopplingen sjunkit in...

Det jag vill att du ska titta efter är brustna lameller, därav att kopplingen sjunkit in...

Hej igen Swedie!

Nu är det isär och det ser inte ut att vara några fel på de sju lamellerna. På bägge sidor av den innersta metallplattan ser det däremot ut som några ovala brännmärken eller blånader.

Ska se om jag kan lossa den stora låsringen och få bort den innersta lamellen, den åttonde närmast kopplingskorgen. Ska samtidigt mäta alla lamellerna, minimum är minst 2.8 mm har jag läst.

Vad kan det mer vara för fel?

Edit: Har fått bort den innersta metallplattan samt lamellen. Lamellen ser inte ut att vara något fel på. Metallplattan har, på sidan mot kopplingskorgen, ett spår som går runt hela. Vet inte hur grovt spåret är, men kanske 0,1 mm.

Enligt servicemanualen går gränsen vid 0,1 mm, kan detta påverka kopplingen så pass mycket? Spåret har blivit på grund av kopplingsdämparbrickan (clutch damper spring).

Har mätt lamellerna med tumstock :näsblod (skjutmåttet utlånat, ska köpa nytt ikväll) och de verkar bra, nära 2,9-3,0.

Last edited:
Dåså, då kan du lugnt o fint sätta ihop det där igen.

Kan ju vara en sliten kopplingswire oxå....

Det "blå" på metallplattorna mellan lamellerna, kan påverka kopplingen negativt. dvs slira, mitt tips är att du tar ett fint sandpapper eller till & med stålull & polerar bort blåneringen.

Du kan även justera kopplingsviren under kopplingskåpan. prova dig fram tills du hittar ett läge som funkar för dig

Nu är hojen ihopsatt och verkar fungera som den ska. Har inte provkört den annat än i garaget - det började nämligen spöregna.

Det jag har gjort är att jag mätte alla lameller. De var alla 3,0 mm. Slipade bort det blå på stålplattorna som wonderwizard föreslog. Använde fint vattenslippapper.

När jag monterade ihop den så passade jag på att olja in stålplattorna. Läste i någon tråd att man skulle göra det.

När kopplingskåpan skulle på så måste man passa in märket på spaken och kåpan, det är här jag tror felet låg från början. Tror att den var för hårt spänd så att kopplingen greppade på en gång. Det här gick inte att justera med wiren.

Nu börjar kopplingen ta ungefär halvvägs - då har jag också justerat lite på wiren. Det är bra mycket bättre!

Tack för hjälpen! :tummenupp Återkommer efter provkörning om den inte är som den ska.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg