Koppling R1-99

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
var sitter denna pluggen? måste man plocka ur kopplingskorgen för att se den?

har precis monterat Barnets Clutch conversion kit till separata fjädrar så jag fick lite hårdare kopplingsfjädrar men inte fasen hjälpte det, den slirar fortfarande....

jakten fortsätter. var sitter munstycket som sprutar olja på lamellerna?
/mvh erik
 

Bifogat

  • bild (8).jpg
    bild (8).jpg
    235.3 KB · Visningar: 319

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
yamaha R1
sån har jag i min r1 2002 funkar klockrent sen får du välja vilka av dom fjädrar du vill ha i långa eller korta, funkar inte det i din hoj vete fan vad problemet ligger
 

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
yamaha R1
kan du lägga upp en bild på din kopplingskorg jag tror du har sår i inre kopplingskorg därav går inte lameller tillbaka helt men vill se korgen först
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
kan du lägga upp en bild på din kopplingskorg jag tror du har sår i inre kopplingskorg därav går inte lameller tillbaka helt men vill se korgen först

fixar en bild på kopplingskorgen imorrn, den är lite gropig efter lamellerna.
Det märktes som sagt skillnad när jag monterade den nya Barnets tryckplatta med hårdare fjädrar men det är fortfarande katastrof. Ligger man på sexans växel i 100km/h å vrider fullt på gasen så blir det ett vrål å kopplingen slirar.
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
fixar en bild på kopplingskorgen imorrn, den är lite gropig efter lamellerna.
Det märktes som sagt skillnad när jag monterade den nya Barnets tryckplatta med hårdare fjädrar men det är fortfarande katastrof. Ligger man på sexans växel i 100km/h å vrider fullt på gasen så blir det ett vrål å kopplingen slirar.

här kommer en bild på kopplingskorgen
 

Bifogat

  • bild (1).jpg
    bild (1).jpg
    237 KB · Visningar: 269

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Tyson hur gjorde du med en ståltråden som håller den sista stålskivan och lamellen? Jag lyckades inte få tillbaka den och hade ingen ny så sket i den. Vet du om den går någon nytta?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jag är skeptisk till om det verkligen hjälper då jag har provat Biltema Racaing, OKQ8 SBK Racing, Motul och fått samma resultat på alla oljorna.

På andra trådar har jag sett att Biltema MC-Racing 10W-40 fungerat i R1 och Q8 SBK Racing 10W-50 fungerar ju med en massa andra hojar och Motuls MC oljor har också bra rykte.
Så har du gjort ren hela paketet av skivor och lameller mellan oljebytena med tex Biltema aceton
och hushållspapper och haft allt helt rent innan du penslat på den "nya" oljan innan du monterat ihop kopplingspaketet så är det nått annat fel än oljan.
Finns det nån mer justering av kopplingen än glappet i wiren?
Rör sig alla delar lätt, tex den del wiren dra i nere vid motorn?
(I min Suzuki finns det en mekanism på vänster sida av motorn som trycker på kopplingsstången och den mekanismen ska också justeras in för glapp, 1/4 varv glapp på justerskruven som stöder mot kopplingsstången)
Har du satt ihop kopplingen rätt?
Rätt ordning på plattorna.
Rätt sida på plattorna in mot motorn?
(På min Suzuki är som jag minns en lamell annorlunda och osymmetrisk. Den lamellen ska sitta närmast motorn som jag minns och med rätt sida in mot motorn.)
Eller har du bara satt ihop lameller och stålskivor som dom satt när du köpte hojen?
För här är det nått som inte stämmer.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
På andra trådar har jag sett att Biltema MC-Racing 10W-40 fungerat i R1 och Q8 SBK Racing 10W-50 fungerar ju med en massa andra hojar och Motuls MC oljor har också bra rykte.
Så har du gjort ren hela paketet av skivor och lameller mellan oljebytena med tex Biltema aceton
och hushållspapper och haft allt helt rent innan du penslat på den "nya" oljan innan du monterat ihop kopplingspaketet så är det nått annat fel än oljan.
Finns det nån mer justering av kopplingen än glappet i wiren?
Rör sig alla delar lätt, tex den del wiren dra i nere vid motorn?
(I min Suzuki finns det en mekanism på vänster sida av motorn som trycker på kopplingsstången och den mekanismen ska också justeras in för glapp, 1/4 varv glapp på justerskruven som stöder mot kopplingsstången)
Har du satt ihop kopplingen rätt?
Rätt ordning på plattorna.
Rätt sida på plattorna in mot motorn?
(På min Suzuki är som jag minns en lamell annorlunda och osymmetrisk. Den lamellen ska sitta närmast motorn som jag minns och med rätt sida in mot motorn.)
Eller har du bara satt ihop lameller och stålskivor som dom satt när du köpte hojen?
För här är det nått som inte stämmer.

Det är en lamell som är annorlunda men den går inte att sätta fel :)
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Det är en lamell som är annorlunda men den går inte att sätta fel :)

jag satte dit ståltråden igen utanför den "lilla" lamellen och 1a stålskivan.

angående rengöring av lamellerna imellan oljebytena så har jag bar sköljt dom i den nya oljan varje gång men inte torkat rent dom innan...

vad jag vet så är det bara kopplingsvarjen man kan justera i båda ändarna och där finns inget problem.
möjligtvis att den är liiite segare på returen (jämförde med en kompis r1).

lameller och stålskivor monterade jag i samma ordning som dom gamla satt.
vet faktiskt inte om själva lamellen har olika sidor, jag trodde den var likadan på båda sidorna.
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
här ser man varför det slirar, kopplingskorgen skulle behöva slipas lite för göra det lättare för lammelerna att gå ihop.
eller gör du det rätta och byter inre å yttre

Har du något tips på var man handlar nya delar till rätt pris?
/Med vänlig hälsning, Erik
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Det mesta brukar jag köpa på ebay, ofta slipper man tull också.
sist köpte jag en cylinder för 2500 blev 200kr tull dok.

ringde bike i trollhättan å fråga om kopplingskorg, ytterdelen kostade 10 tusen så jag får försöka lösa det på annat sätt
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
ringde bike i trollhättan å fråga om kopplingskorg, ytterdelen kostade 10 tusen så jag får försöka lösa det på annat sätt

Sökte lite på ebay och om jag hittade rätt kopplingskorg nu så kan du beställa dem från 700-3000 kr. Lite billigare än 10 000 iaf :)
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Vart i kopplingskorgen är det det ska slipas?


på bilden där uppe ser du små ojämnheter (hack) som man jämnar ut lite för det lättare ska gå ihop
ett billigare alternativ istället för köpa nytt.
man ska vara försiktig så man inte tar för mycket då lammelarna inte får glappa för mycket i korgen.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top