Koppling R1-99

Som tidigare nämnts; byt lameller och kolla stålskivorna. Om stålskivorna är raka men blåa/blankslitna kan man ta ett fint sandpapper mot ett plant underlag och "kors-slipa" dom lite för att rugga upp ytan. Man kan även värma solfjädern lite (tror att det var ca 200 grader i 20 minuter) för att den ska få lite mera spänst. Fyll sedan på med Biltemas olja. Ovanstående fixade en koppling på en R1 -98 jag hade förut, kostnad ca 700:-

körde solfjädern i ugnen idag, 225grader i 20min, monterade å provkörde å det blev ingen skillnad...
hur faaaan kan det slira när allt är nytt!?!?!? :huvet
 
Hade exakt samma problem med min -99 R1.
De här var rätt många år sedan så risken finns att oljornas specar ändrat sej ytterligare...(?)

1. Bytte från Mobil1 4T helsyntet till Castrols GPS (delsyntet), genast började kopplingen slira.
2. Mätte upp koppling och solfjäder, allt var väl över bytestolerans, nästan nyspec.
3. Bytte till OK/Q8 SBK (det enda jag fick tag i den helgen), sliret upphörde omedelbart..
Trots att jag provocerade genom att dutta till kopplingen vid 7-8000rpm på 5an och 6ans växel.

Polaren hade en -98 R1 och den visade sej slirat mer eller mindre så länge han ägt den,
den gick med Castrol Helsyntet.
Mätte upp kopplingen och den var mer sliten än min men fortfarande på rätt sida av "service limit".
Så fort det kom i OK/Q8 GPS slutade även den slira.

En nackdel var dock att vi båda upplevde att hojarna förbrukade något mer olja mellan servicearna...

Länk till den gamla slirtråden
 
Last edited:
Hade exakt samma problem med min -99 R1.
De här var rätt många år sedan så risken finns att oljornas specar ändrat sej ytterligare...(?)

1. Bytte från Mobil1 4T helsyntet till Castrols GPS (delsyntet), genast började kopplingen slira.
2. Mätte upp koppling och solfjäder, allt var väl över bytestolerans, nästan nyspec.
3. Bytte till OK/Q8 SBK (det enda jag fick tag i den helgen), sliret upphörde omedelbart..
Trots att jag provocerade genom att dutta till kopplingen vid 7-8000rpm på 5an och 6ans växel.

Polaren hade en -98 R1 och den visade sej slirat mer eller mindre så länge han ägt den,
den gick med Castrol Helsyntet.
Mätte upp kopplingen och den var mer sliten än min men fortfarande på rätt sida av "service limit".
Så fort det kom i OK/Q8 GPS slutade även den slira.

En nackdel var dock att vi båda upplevde att hojarna förbrukade något mer olja mellan servicearna...

Länk till den gamla slirtråden

nu har man varit å handlat 3l olja på OKq8 för 600kr... får vi se om det funkar.
MEN, skulle jag köpt OKQ8 SBK halvsyntet kanske? jag köpte ju SBK Racing, helsyntet.

vågar jag hälla i den eller ska jag byta?
 
nu har man varit å handlat 3l olja på OKq8 för 600kr... får vi se om det funkar.
MEN, skulle jag köpt OKQ8 SBK halvsyntet kanske? jag köpte ju SBK Racing, helsyntet.

vågar jag hälla i den eller ska jag byta?
Som sagt tidigare så ändras oljespecarna med tiden, det innebär att det inte måste funka lika som det gjorde när jag höll på med detta problem, dock körde även jag med deras SBK Racingolja.

En grej, lamellerna på dessa motorer roterar ej i oljebad, det stänker bara från oljereturen från topplocket (skulle jag tro).
Därför kan det ta en liten stund innan den nya oljan "hittat in" i lamellpaketet..

Oljetråget har en skum konstruktion som gör att du inte får ut all gammal olja, när det mesta runnit ur kan du gärna luta hojen lite från sida till sida så du får ut så mycket av den gamla oljan som möjligt, har dock inget minne av att jag gjorde så själv och det funkade ändå :tummenupp
 
En grej, lamellerna på dessa motorer roterar ej i oljebad, det stänker bara från oljereturen från topplocket (skulle jag tro).
Därför kan det ta en liten stund innan den nya oljan "hittat in" i lamellpaketet..

Så är det. Har för mig att lamellerna knappt ens bli blöta om man bara står på tomgång.
 
Du ska köra på Mobil 1 4t racing. Min R1 -00 har jag kört 8000mil på Mobil 1. Originalkopplingen fungerar fortfarande bra. Oljan är svindyr men bra mycket billigare än att byta koppling. Jag köper av Johan eller Bulten på BBH bildelar. R1 är bra grejer som håller länge. Lycka till! /1R
 
nu har man varit å handlat 3l olja på OKq8 för 600kr... får vi se om det funkar.
MEN, skulle jag köpt OKQ8 SBK halvsyntet kanske? jag köpte ju SBK Racing, helsyntet.

vågar jag hälla i den eller ska jag byta?

Berätta gärna hur det blev efter oljebytet! Isf så tjackar jag en dunk sbk till helgen :yoparty
 
Du ska köra på Mobil 1 4t racing. Min R1 -00 har jag kört 8000mil på Mobil 1. Originalkopplingen fungerar fortfarande bra. Oljan är svindyr men bra mycket billigare än att byta koppling. Jag köper av Johan eller Bulten på BBH bildelar. R1 är bra grejer som håller länge. Lycka till! /1R

köpte ju motul av "bulten" på BBH men den funka ju inte på min hoj iaf.

Nu har jag hällt i Q8 SBK Racing helsyntet, provkörning blir till jobbet imorrn. Kan återkomma imorrn kväll med resultat (kommer visserligen bara bli 10mils körning men får se om det blir nån skillnad)
 
köpte ju motul av "bulten" på BBH men den funka ju inte på min hoj iaf.

Nu har jag hällt i Q8 SBK Racing helsyntet, provkörning blir till jobbet imorrn. Kan återkomma imorrn kväll med resultat (kommer visserligen bara bli 10mils körning men får se om det blir nån skillnad)

skiiiiit! blev inte ett dugg bättre av Q8-oljan... får väl testa ombyggnadssats till kopplingen... börjar bli dyrt nu. :3freak
 
skiiiiit! blev inte ett dugg bättre av Q8-oljan... får väl testa ombyggnadssats till kopplingen... börjar bli dyrt nu. :3freak

Tråkigt. Är du säker på att du hällt i rätt olja så är det ju kopplingen det är fel på. Om jag varit minsta osäker på att jag använt fel olja hade jag hällt i Mobil1 innan jag gett mig på kopplingen. Lycka till! :tummenupp
 
Tråkigt. Är du säker på att du hällt i rätt olja så är det ju kopplingen det är fel på. Om jag varit minsta osäker på att jag använt fel olja hade jag hällt i Mobil1 innan jag gett mig på kopplingen. Lycka till! :tummenupp

uppenbarligen har jag haft rätt olja alla 3 gångerna eftersom dom 3 jag har testat har funkar bra för andra. :va
 
uppenbarligen har jag haft rätt olja alla 3 gångerna eftersom dom 3 jag har testat har funkar bra för andra. :va

nu har jag beställt Barrets Clutch Conversion Kit med ny tryckplatta och separata fjädrar till varje bult så får vi se vad som händer. Återkommer med resultat.
 
Jag vet inte, men jag har blivit lärd att den nya kopplingen ska ligga i oljebad i 24h innan den monteras, så att den får suga åt sig ordentligt. Jag har gjort som jag blivit tillsagd och det har funkat för mig :)
 
Jag vet inte, men jag har blivit lärd att den nya kopplingen ska ligga i oljebad i 24h innan den monteras, så att den får suga åt sig ordentligt. Jag har gjort som jag blivit tillsagd och det har funkat för mig :)

även jag la lamellerna i oljebad 24 timmar innan montering...
 
Är det vire som manövrerar kopplingen?
Sitter det en tryckstång som går igenom hela växelådan till andra sidan?
Finns det en justering på den tryckstången? Låter som att tryckplattan inte går tillbaka helt.

Mats
 
Är det vire som manövrerar kopplingen?
Sitter det en tryckstång som går igenom hela växelådan till andra sidan?
Finns det en justering på den tryckstången? Låter som att tryckplattan inte går tillbaka helt.

Mats

ja det är vajer, sitter inte tryckstång genom hela lådan, ska se om jag kan hitta en skiss på hur det ser ut.
bild.jpg
 
Last edited:
Detta var en bra tråd med tanke på att ja precis kommer från garaget o har bytt lameller på min R1 -98... Fick dock inte ihop det pga packningen till kopplingskåpan som gick av o en ny e beställd. Funderar dock på vilket moment skruvarna till kopplingskorgen ska dras men? Ha de en lapp på de men den verkar vara puts väck :/ Ja har köpt halvsyntet Texaco som ja tänkte prova med så vi får väl se om de blir bra eller anus...

Men som sagt vore tacksam om nån visste momenten för bultarna....

Återkommer med "slir fakta" ;)
 
samma problem på min 03 a då vad det en plugg i kopplings korg som get upp så blev fullt olje tryck på lammelerna tog ett tag o fatta den låg i sumpen , öppna korg å se tror det är samma fel som min
 
var sitter denna pluggen? måste man plocka ur kopplingskorgen för att se den?

har precis monterat Barnets Clutch conversion kit till separata fjädrar så jag fick lite hårdare kopplingsfjädrar men inte fasen hjälpte det, den slirar fortfarande....
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top