Koppling R1 -2000

permanen

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2009
Hoj
Yamaha R1 -00
attachment.php

Har lite bekymmer med min koppling på R1an..

Beslutade mig för att kolla lamellerna då den slirade när den var kall efter 8000-varv.. Varm också i 3-4 mil sen slutade den mystiskt att slira..

Nåväl lammellerna såg bra ut och måtten var inom toleransen (2,9-3,1mm) mystiskt var dock att muttern som håller i korgen och lamellerna nr 8 på sprängskissen som ska vara dragen med 70 Nm kunde lossas med fingarna.. tog loss allt å kikade på hur de såg ut och såg att den innersta lamellen som sitter fast men en låsring också var sprucken, kanske detta har något med slirandet att göra? Har nu satt dit allt igen och när jag sätter på yttersta kåpan märkte jag att något var fel när jag drog på startmotorn..

Muttrarna som heter (6) på sprängskissen som håller i det jag tror är solfjäder/spänn-skiva eller något i den stilen slår i axeln som drar ut 5an från sprängskissen.. det betyder alltså att hela korgen eller lamellhållaren är för långt ut. Vad kan detta bero på? Har jag satt dit korgen snett måntro?

Vet någon var man kan skaffa ett billigt å bra verktyg för att hålla i kopplingen medans man lossar på muttern 8 på sprängskissen? Står i serviceboken att man ska ha ett särskilt verktyg för det?

Mvh

Last edited:
Innersta lamellen (som är lite mindre än de andra och sitter innanför "ståltrådsringen" nr 9 på sprängskissen, som håller i den och en platta) ser ut såhär:

222875_10150258694511276_558536275_9500944_6252829_n.jpg

Läste någonstans på något forum att man kan ta väck de två stålringar som sitter längst in (13 och 12 på min sprängskiss) och istället lägga dit en vanlig lamell som är större. Är det någon som har någon erfarenhet av detta, vad blir skillnaden?

ytterligare uppdatering.. snackade med yamaha som säger att korgen måste vara felmonterad.. någon som vet ifall den brickan/distansen jag pekar på nedanför ska ligga fritt innanför "spåren" på axeln som går ut? Känns som att den borde vara längre in kanske? (bild1) efter att ha satt dit lamellhållaren ser det ut som att allt ska in någon mm till? bild 2

bild1
226226_10150258739816276_558536275_9501236_2248661_n.jpg

227571_10150258730966276_558536275_9501221_3022760_n.jpg

bild2
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...0258750231276_558536275_9501264_5952111_n.jpg

kass kvalité på bilderna..

huvudproblemet är iaf att jag inte får in korgen och allt tillräckligt långt.. drar jag ut och justerar läget på korgen kommer den in lite längre i vissa lägen, men det är inte tillräckligt ändå.. vad kan det bero på? Brickan/distansen jag pekar på, var och hur ska den vara?

Är det nå mer än primärdrevet som måste kuggas i korgen?

Vet inte vilket du menar med primärdrevet?

Det är ju kuggar på kopplingskorgen som passas in på baksidan.. sen sitter det ytterligare ett drev på som jag tror är till startmotorn på baksidan av korgen.. tar jag väck det och hänger på korgen på axeln blir passningen perfekt.. Men då startar den högst sannolikt inte på startmotorn istället. Försöker jag passa in bara drevet till startmotorn själv tycker jag det ser ut att passa som det ska.. Ändå verkar allt hamna någon mm för långt ut. Killen på yamaha här hemma är övertygad om att korgen är felmonterad, jag är övertygad om att den är rätt monterad haha..

Löste nu mitt bekymmer!

Detta var de jag hade fipplat till då lagret till startdrevet hade glidit ut lite och gjorde så att olje/vattenpump inte var inkopplat..

kopplingg.png

För övrigt ligger fjädrarna lite lösa i kopplingskorgen.. påverkar detta något?

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd