Koppling problem??

toca1

NinjaClubSweden
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-12R SÅLD
Va ute å körde nu på em å upptäckte till min stora förvåning att när jag gav gas så hände det inget,,, förutom att motorn varvade..... Är min koppling slut eller kan det vara ngt annat. Om det e kopplingen så vad kan det kosta? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Kawa ZX-12R 00.

Antar du kollat om kedjan finns kvar....Annars nog kopplingen. Men tror att det är sällan som kopplingen bara tvärdör. Kanske nåt som släppt o inte utsliten koppling. Sen finns ju alltid möjligheten att du nyligen bytt till nån olja som kopplingen inte trivs med.
/u

Kedjan finns kvar :-) När jag börjar ge gas så funkar det,, sen när jag varvar på lite så slutar det att ta för att sen börja ta igen?!?!? Bra förklarat va :( :D Har bytt olja för ca 150 mil sen så kanske. Kommer inte ihåg vare va men de va en helsyntet & det vare före åxå..... Fick tips om att skruva isär å göra rent om det va så att det kanske kommit olja på skivorna som brännt fast....

Last edited:
Slirig koppling

Har du kollat så du har spel i kopplingshandtaget?
Det missade jag en gång, och då hade jag samma symptom som du har nu... Har du tur så är det bara det!

Re: Slirig koppling

tompa_zx9r skrev:
Har du kollat så du har spel i kopplingshandtaget?
Det missade jag en gång, och då hade jag samma symptom som du har nu... Har du tur så är det bara det!

Spel???

Spel i kopplingshandtaget: Justerskruven skall inte dras åt så att man sträcker wiren, bara så att man sträcker höljet. Då går det att vicka lite (väldigt lite, men dock) på handtaget innan wiren spänns och kopplingen börjar koppla.

Spänner man wiren för hårt är det det samma som att alltid köra med handen på kopplingshandtaget; det slirar.

På min TRX skall spelet vara 10-15 mm mätt långt ut på handtaget. Inte långt alls, med andra ord.

Hällde du i olja med någon slags friktionsreducerare? Det kan vara farligt, eftersom oljan då minskar friktionen i kopplingen och det vill man inte.

Varför finns det då oljor med friktionsreducerare? Tja, det kanske finns bilar med torrkoppling, ni vet såna där som Ducce har... Nån som vet mer exakt?

Edit: Ovanstående gäller naturligtvis wirekoppling, men har du hydraulik funkar det nog på motsvarande sätt.

Last edited:
Tolvorna är ju kända för att kopplingen ger upp, och det åtgärdar dom på garanti...
det är visst lamellerna som går torrt i kopplingskorgen... så innan du gör nåt, kontakta din handlare, för att höra om garantijobb.

ambulans skrev:
Tolvorna är ju kända för att kopplingen ger upp, och det åtgärdar dom på garanti...
det är visst lamellerna som går torrt i kopplingskorgen... så innan du gör nåt, kontakta din handlare, för att höra om garantijobb.

tackar. :tummenupp Nu jävlar håller vi tummarna :D

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back