Koppling poff borta.

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
bmw f650 gs -04
I förrgår var jag ute och åkte.. idag funkade inte kopplingen.. den tog inget alls :S

vad kan ha hänt? den funkade prima i förrgår juh...

Rstu skrev:
I förrgår var jag ute och åkte.. idag funkade inte kopplingen.. den tog inget alls :S

vad kan ha hänt? den funkade prima i förrgår juh...
Vajern kanske har gått av? Provat att justera vajern. tar inte handtaget eller kopplar den inte? Ju mer info du lämnar desto enklare att lämna en diagnos :7peta

"Jag ställde in en mjölkförpackning i kylen igår, idag är den borta? vart tog den vägen?"

förlåt om jag inte skrev så mycket info nyss...

vajern har inte gått av och jag har även provat att lyfta upp den där armen som vajerna drar upp till max.. inget händer...

troligtivs kan det ju inte bero på slitage då kopplingen bara slutade så plötsligt...

Rstu skrev:
troligtivs kan det ju inte bero på slitage då kopplingen bara slutade så plötsligt...

Vet inte riktigt hur det ser ut på din hoj men där vajern (eller hur det nu stavas) sitter fäst är det väl en mekanism som reglerar läget på ett förare till kopplingen? Funkar den mekanismen? Du borde kunna dra och se om det händer nåt alternativt skruva bort den.

Lite luddigt skrivt men ändå

Rolig tråd. Efter fyra inlägg vet man ännu inte vad symtomen är.

"...Den tog inget.."

En koppling kan i huvudsak göra två saker. Det ena är att frikoppla motorn från drivningen etc. Man brukar säga att man "kopplar ur". Det är när man drar handtaget mot styret. Motsatsen är att "koppla in" motorn i drivningen. Om man skriver " ja kopla jakopla men "..inget tog inge tog..." Då vet inte forummedlemmarna om du har problem att överföra kraften till bakhjulet eller om du har problem att "koppla ur" motorn från drivningen. V v förklara så blir det lättare. :)

okej erkänner att det inte va på hojjen utan gammal moped vad det nu har med saken att göra... (mt5)
det sitter en arm som kopplingsvajern drar upp på utanpå mopeden.. den armen har jag provat att lyfta upp med en skruvmejsel men det frikopplade inte för det...

edit: ja jag har problem att koppla UR :P den ligger i drivläge hela tiden :)
dvs om jag drar in kopplingen så blir det inte "koppla ur"

Last edited:
Då har antingen någonting i kopplingen gått av alternativt så klibbar kopplingen pga gammal olja. Slit av transkåpan och titta klämm och känn, byt olja och prova igen

Fan mt5´a.. Det var 100år sen.. Men det är ju lättmekat så inåthelvete... Lägg den bara på sidan å skruva loss motorkåpan...

Behöver inte ens tappa ur oljan... Om jag minns rätt...

på min gamla DT så lyckades jag böja kopplingspinnen eller vad det nu kallas.. den gick in till kopplingen från kopplingsarmen.. gjorde säkert det 5-6 ggr :va

tills lut gick iaf fort som satan att byta den :D

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back