Koppling på Kawasaki ZR-7

ventus

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2008
Hoj
ingen just nu
Köpte min ZR-7 förra säsongen och har haft problem med koppling sedan dag 1. Nu börjar det bli riktigt irriterande och speciellt med tanke på att jag övningskör på den och att den inte vill växla ner till ettans växel. Så fort den blir varm så är det riktigt svårt att få kopplingen i friläge och i ettans växel. När jag väl fått den i friläge och ska lägga i ettan så kan den hugga till, ordentligt. Kompisen har en likadan motorcykel och hans växlar ganska mjukt. Han har också lite små problem med att få den i friläge (dock inte alltid) men ettan är det inga problem med.

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara som spökar? :va

Jag har haft liknande problem med en av mina hojar. Utgår från att det är en hydralisk koppling du har?

1. Som ovan skrev så kan det vara så att systemet behöver luftas ut ordentligt. Det du kan du göra genom att leta upp luftnings nippeln som finns ofta nere vid fotpinnen? Du kollar först så du har bra med olja i koppen, sen kan du börja pumpa med handtaget, lätta på nippeln lite. spänn igen. Se ifall du får upp bättre tryck. Efter hand så kommer där komma ut bubblor. Då är du på rätt väg. Skulle detta vara för drygt så kan du köra in om en mc-meckare. De har i regel såna instrument med tryckluft som kör igenom systemet på 2 sekunder.

2. Skulle ovanstående inte fungera och du fortfarande har dålig koppling så kan det bero på att någon av cylindrarna i kopplingen är trasig och inte håller tätt. Ofta blir packningarna slitna med tiden och behöver bytas ut. Till min hoj gick det på typ 300 kr, så det är inte så farligt. Finns en cylinder uppe i handtaget och en huvudcylinder där nere. Se om du kan hitta skiss för att veta exakt.

3. Skulle inget av detta fungera så kan det vara dags att riva ner kopplingen, gå igenom lameller och dylikt. Se ifall du kan få tag i en haynes manual, de beskriver tillvägagångssättet riktigt bra och ger en överskådlig blick. Är du inte van att mecka så är detta ett ypperligt tillfälle att börja :)

4. skiter sig allt = lämna på verkstad :banana

Det är vajer på min ZR-7. Tänkte justera vajern lite och se om det hjälper,samt byta olja för det är dags för ett byte.

Det är vajer på min ZR-7. Tänkte justera vajern lite och se om det hjälper,samt byta olja för det är dags för ett byte.

Hur känns kopplingen när du drar i handtaget? Trög, lätt, bra respons etc?
Vet du hur lamellerna ser ut? Vad det varit för olja innan i den? Brukar sitta några muttrar nere vid kopplingskåpan som du också kan justera, förutom handtaget.
Kan vara massa saker som kan strula :P

Lycka till! :)

Hur känns kopplingen när du drar i handtaget? Trög, lätt, bra respons etc?
Vet du hur lamellerna ser ut? Vad det varit för olja innan i den? Brukar sitta några muttrar nere vid kopplingskåpan som du också kan justera, förutom handtaget.
Kan vara massa saker som kan strula :P

Lycka till! :)

Muttrar på kåpan..vad justeras/påverkas av dem? Jag vet inte vad det är för olja i den nu :-/ köptes på firma men enl dem så har förra ägare bytt oljan. Det är helt ny vajer på den då den tidigare var riktig trög.

Ah, då låter det som att du vet vad du ska göra i helgen :) Där finns ofta muttrar ner till som kan hjälpa dej att justera vajern innan den går in i kopplingskåpan. Men kan inte svära på att det finns på din modell.

Hitta denna manualen! Någon som scannat in hela grejern. Scrolla till sida 120 så hittar du ett helt kapitel om kopplingen med sprängskisser och felsökningar.

http://jadz.com/postfiles/ZR-7S%20Service%20Manual%205th%20Edition-TOC.pdf

Jag bytte lameller och olja till Motul 15-50. Sedan så justerade jag vajern och nu funkar den prima :-)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026