Koppling på en yz

muchcup

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
ddd
Jag har en Yamaha yz 125 -01, men jag tycker kopplingen tar rätt dåligt på den. Om jag har t.ex. tvåans växel i och drar i kopplingen kopplas inte motorn bort, utan kopplingen slirar i princip eller vad man ska säga. Den enda gången det känns som kopplingen tar är när jag har ettan i och relativt högt varv på motorn.

Jag har för mig att jag hade ett liknande problem på min moppe jag hade förr(Yamaha DTR -92). Det problemet löste jag genom att byta lameller, när jag bytte dom såg jag att skivorna var helt utslitna och allt blev shysst när jag satte på nya.

Min fråga är, tror ni det skulle hjälpa att byta lameller på crossen för att få kopplingen att ta bättre? Det är även ganska jobbigt om man fastnar i en backe och får motorstopp, att då behöva peta i neutralen för att kunna få igång hojjen istället för att bara dra i kopplingen. Jag har testat att spänna den utan någon förbättring, blev nästan bara sämre av det.

Om detta kan lösa problemet, hur svårt är det att byta lameller? på moppen var det en barnlek, men hur är det på crossen?

Det skiljer ganska lite mellan att meka moppekoppling och Mckoppling.

Lite annan uppbyggnad men principen är samma.

Ta ner och kolla hur allt ser ut.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back